Overigens, het depositogarantiestelsel wordt door de banken betaald. Het is niet de staat die hiervoor opdraait.
Is het niet zo dat de staat impliciet garant staat voor elke 100k op elke nederlandse bankrekening. Dit werd nog eens bevestigd door de overnames van too-big-too-fail banken ABN Amro en SNS? Wat ik lees op wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Depositogarantiestelsel dat momenteel dekking van het stelsel achteraf gebeurd 'ex post', dus na het faillisement van een bank(run) en te betalen door de nog 'gezonde' banken. Dus wanneer een grote bank klapt kunnen de andere gezonde banken deze 'ex post' dekking nooit ophoesten ... en daarom worden de grote banken altijd gered door Dijsselbloem. En daar heb je de impliciete staatsgarantie.
Vanaf 1 juli 2015 zal de dekking 'ex post' (vooraf) plaatsvinden, maar banken krijgen 15 jaar de tijd om een fonds op te bouwen met een omvang van welgeteld 1 PROCENT van de gedekte deposito’s. Ik ben geen expert of bankier, maar dit is wat ik las op wiki.