Author

Topic: 22 mei 2014: Virtueel geld niet bruikbaar (Read 587 times)

legendary
Activity: 1106
Merit: 1005
May 25, 2014, 11:15:46 AM
#5
wat een flauwekul artikel, die mensen hebben duidelijk geen idee waar ze het over hebben.

Quote
Transacties
Daarnaast beschermt bitcoin de privacy, omdat transacties niet gekoppeld zijn aan een individu, maar aan een reeks letters en cijfers.  Vooralsnog is het gebruik van bitcoin kleinschalig. Vorig jaar zijn er minder dan 1000 transactie per dag in Nederland uitgevoerd, tegen ruim 16 miljoen euro-betalingen per dag.

Ja, dat is alleen maar goed, dat betekend dat bitcoin nog enorm veel ruimte heeft om te groeien.

Quote
Ruilmiddel
DNB wijst er op dat bitcoin, de meest gebruikte van ongeveer 200 virtuele valuta’s, nauwelijks wordt geaccepteerd en laag scoort op gebruik en veiligheidsgemak. Dit  maakt bitcoin beperkt bruikbaar als ruilmiddel, wat toch een belangrijke functie van geld is.

hoezo niet makkelijk? Het is veel sneller en goedkoper om een beetje bitcoin naar de andere kant van de wereld te sturen dan dat het is om giraal geld te sturen. En veiligheid? Hoezo niet veilig? Als je gewoon je eigen keys beheerd is er niets onveiligs aan.

Quote
Als oppotmiddel en als rekeneenheid is bitcoin nog minder bruikbaar. De waarde van bitcoin wordt op de markt bepaald en fluctueert sterk. Prijzen uitgedrukt in bitcoins zouden in Nederland daardoor van dag tot dag enorm heen en weer gaan, waardoor gebruikers gemakkelijk grote sommen geld kunnen verliezen.

prijs flucteerd sterk maar neemt over het algemeen toe, in tegenstelling tot alle fiat. Daarbij is bitcoin nog te nieuw om stabiel te zijn, en niet genoeg geaccepteerd. Als bitcoin echt daadwerkelijk veel gebruikt wordt in winkels zal de prijs uiteindelijk vanzelf stabiel genoeg worden omdat de winkels er ook geen zin in hebben elke dag de prijs aan te passen. Maar dat zal nog wel een paar jaar duren en de prijs zal dan in de tonnen/miljoenen liggen.

Quote
Depositogarantiestelsel
In de wereld van virtuele valuta’s ontbreekt een centrale partij die marktpartijen kan aanspreken als zij zich niet houden aan de regels. Ook is er geen depositogarantiestelsel dat spaargeld garandeert tot €100.000 als er iets mis gaat met de financiële instelling. Evenmin is er compensatie voor slachtoffers van cybercrime, zodat tegoeden definitief zijn verloren na diefstal. Vanwege deze nadelen concludeert DNB dat virtuele valuta’s als bitcoin geen bruikbaar alternatief zijn voor het huidige geld.

Als je op internet gescamt wordt voor dollars dan kan je aangeven wat je wilt, maar je krijgt geen cent terug. Of je nou bitcoin gebruikt of niet. Je bank kan veel makkelijker gehacked worden dan bitcoin, het is behoorlijk makkelijk een bank te hacken (niet dat ik het doe, maar het is echt een miljoen keer makkelijker dan ook maar een satoshi jatten). Het 'depositogarantiestelsel' is een wassen neus. Bovendien heb je zo'n garantiestelsel niet nodig om de simpele reden dat je je bitcoin in eigen beheer hebt, er kan dus niet iets misgaan met je financiële instelling simpelweg omdat er dan geen financiële instellingen meer nodig zijn.

Welk deel van: "Bitcoin, be you own bank" begrijp je niet?



legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
We gaan gestaag naar méér decentralisatie. Statenloze maatschappij is het eindstation. Traag maar zeker komt het doel dichterbij Wink
legendary
Activity: 2324
Merit: 1125
Typewriter vendor warns about computer  Wink

De meeste nadelen die ze noemen zijn tevens te wijten aan het feit dat Bitcoin nog onvolwassen is, beetje naïef om te denken dat dat zo blijft.
Daarnaast zou ik als oppotmiddel altijd iets met een harde limiet verkiezen boven iets waarvan het aanbod nog weleens met een paar biljoen eenheden kan toenemen.

Anyway, ik vraag me af of ze het echt nog niet helemaal begrijpen of dat ze bitcoin proberen te downplayen voor zolang het kan.

It will at best postpone the inevitable Wink

(en zelfs dat betwijfel ik)
newbie
Activity: 8
Merit: 0
Typewriter vendor warns about computer  Wink

De meeste nadelen die ze noemen zijn tevens te wijten aan het feit dat Bitcoin nog onvolwassen is, beetje naïef om te denken dat dat zo blijft.
Daarnaast zou ik als oppotmiddel altijd iets met een harde limiet verkiezen boven iets waarvan het aanbod nog weleens met een paar biljoen eenheden kan toenemen.

Anyway, ik vraag me af of ze het echt nog niet helemaal begrijpen of dat ze bitcoin proberen te downplayen voor zolang het kan.
legendary
Activity: 2324
Merit: 1125
Dit is opzich niet een heel nuttig discussie topic maar ik moest glimlachen toen ik dit las. De redenen dat de Nederlandse Bank het niet bruikbaar vindt zijn exact de redenen waarom ik het wel vind. De geschiedenis gaat laten zien hoe fout ze zaten. Dit gaat een uitspraak van het niveau: "wie heeft er meer dan 64k RAM nodig" en "Het internet is zinloos voor consumenten" worden  Cheesy

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2014-05-22/virtueel-geld-niet-bruikbaar
Jump to: