Author

Topic: 49 USB port - Welke PSU? (Read 1502 times)

legendary
Activity: 1775
Merit: 1032
Value will be measured in sats
May 01, 2014, 01:04:14 AM
#16
Check out deze draad voor hulp:

https://bitcointalksearch.org/topic/in-stock-professional-eyeboot-49-port-usb-hubs-150-usd-528371

I can confirm that the $45 5V 60A power supply works with this hub.

It's late here, so pics tomorrow!

OK, as promised! First the money shot:


The rest of this post are the steps I took to make this work. If you're going to try this you should at least know how to do basic soldering, crimping and heat shrinking of cables.

One thing to note is that it looks like the power LED on the hub is powered from a 3.3V line, so it won't work if you go this route.

1. Here is the ATX pinout. We'll be connecting all of the black and red positions to the power supply.


2. I got this Meanwell 5V 350W supply:

The price varies all over the place, and there are many similar supplies on ebay available out of China. They all look about the same, but getting one from a reputable company for only $45 was pretty nice.

3. I used 18 gauge wire. 16 would also be good. Don't go any lower than 18!


4. Get yourself a 24 pin ATX connector, mine came with pins which was nice:


5. Attach pins to eight black wires. Here you can see the crimp:


6. Because I don't trust crimping, I always solder these type of connections too:

You can see the copper wire is now covered in solder and very strongly attached to the pin ;-)

7. Add some heat shrink. Don't put the heat shrink too far down the pin or the pin won't go in the socket correctly.


8. Insert the wires into the connector following the pinout above. The pinout above is looking at the *face* of the connector, so you'll have to take that into account. My connector had pin numbers stamped on the back so it was easy to get right.



9. Repeat with red wires:


10. Now on to the AC power. My supply had a "L" for line, "N" for neutral and GND for ground for the AC connection. Here in the US the line wire is black, the white is neutral and the green is ground. Please get this right! Also, I'm using ring lug connectors. Again, I wan't everything to be very well connected. Ring connectors can't pull out like spades or just bare wire, so I like them best.



11. First I hooked up the AC line to the proper terminals and then I connected a DMM to the output.


12. Looks good! I adjusted my supply to 5.2 volts. USB spec is 4.75-5.25 and the slightly higher voltage will result in the miners using less current (amps), which is good.


13. Now I added ring lugs to the ATX cable. There are only three output terminals for + and - on the supply so you need to balance the wires as best as possible. With 6 red and 8 black this works out to 2,2,1 and 3,3,2 for red and black respectively. Solder these connections too!


14. All hooked up!




Niet kopen ATX PSU, goedkoper LED Power switcher (slechts $ 50 usd op ebay)


sr. member
Activity: 324
Merit: 250
March 10, 2014, 10:43:59 AM
#15
Heb de verkoper al gecontacteerd, blijkt dus met 12V te werken.
Werkt perfect, maar vroeg me toch af of 5V ook mogelijk is?

Ik vraag dit omdat ik al een antminer (overclocked) heb draaien op de 12V rail. Ik vermoed dat als ik de gele kabel van de PCIe verbind met de rode van de molex-connector, dat ik de hub op de 5V rail laat werken. Dit zou voor minder belasting moeten zorgen, niet?

Iemand een idee?

edit: antminer overclocked is ongeveer 450 watt.
En ik heb maar 12 USB miners (30 watt), dus dit zou normaal gezien geen probleem moeten geven...
De PSU is namelijk 750 watt

Zou geen probleem moeten geven, wel even controleren of het een single 12v rail is.
legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
March 10, 2014, 10:27:09 AM
#14
Heb de verkoper al gecontacteerd, blijkt dus met 12V te werken.
Werkt perfect, maar vroeg me toch af of 5V ook mogelijk is?

Ik vraag dit omdat ik al een antminer (overclocked) heb draaien op de 12V rail. Ik vermoed dat als ik de gele kabel van de PCIe verbind met de rode van de molex-connector, dat ik de hub op de 5V rail laat werken. Dit zou voor minder belasting moeten zorgen, niet?

Iemand een idee?

edit: antminer overclocked is ongeveer 450 watt.
En ik heb maar 12 USB miners (30 watt), dus dit zou normaal gezien geen probleem moeten geven...
De PSU is namelijk 750 watt
legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
March 10, 2014, 08:29:21 AM
#13
Ter info, mijn molex to PCIe kabel is het volgende:



Ik vermoed dus dat ik de gele draad van kant moet wisselen zodat ik 5V heb in plaats van 12V.
legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
March 10, 2014, 07:21:55 AM
#12
even deze bumpen.

Ik heb die hub eindelijk ontvangen.
Het is de nieuwe versie, deze heeft géén ATX aansluiting. In plaats daarvan is het PCIe.

Ik heb echter mijn 2 PCIe-kabels al in gebruik voor een antminer, dus ik ben nu aan het checken of ik het kan oplossen met een "PCIe to molex" kabeltje. Er zitten bij mijn voeding (CX 750M) 2 kabels met molex-output.

Just to check: hij moet dus op 5V worden aangesloten hé?

Met andere woorden als ik hier op deze afbeelding van de molex kijk:

Dan kan ik de gele kabel van de PCIe-plug met de rode van de molex-plug verbinden?


Sowieso zal ik het nameten vooraleer ik die PCIe plug in mijn USB hub steek hoor Wink
hero member
Activity: 980
Merit: 1000
December 24, 2013, 06:52:01 PM
#11
Alternate.nl

Spire oem-atx 400w pfc

400 watt voeding welke over de 5volt 27ampere weet te sturen en dat voor maar 2 tientjes.
Over de 12volt lijn kan hij echter wel maar 12 amp sturen.

Deze had ik ook met daaraan de hub en 49 erupters.

Niet de meest efficiente voeding maar scheelt je al snel EUR 100 aankoop kosten en kan je dus flink wat kwh extra voor verstoken :-)

Succes
donator
Activity: 1890
Merit: 1010
Parental Advisory Explicit Content
December 24, 2013, 04:45:15 PM
#10
De 5V van de PSU moet minimaal 25A om alle 49 ports te kunnen benutten.
Een 500watt voeding heeft maar 20A op de 5V.
Je moet dus minimaal een 700-750 watt PSU aanschaffen.

Groeten
sr. member
Activity: 324
Merit: 250
December 24, 2013, 09:09:47 AM
#9

Je kan aan voeding hangen wat en hoeveel wil zolang maar niet het wattage overstijgt. Dus een 49-poort USB hub met 15 erupters + een Hexminer erbij kan makkelijk. Ik weet zo niet wat een Hexminer verbruikt... 100W of zo? 15 erupters is zo'n 37 tot 40W, dus op een 300W voeding met de juiste Ampere op 5V en 12V kan dit makkelijk draaien.

Mijn advies:
- pak een voeding met een Single Rail.
- pak een goed merk, Corsair, Coolermaster, B-Quit, etc
- pak een voeding met wat meer vermogen, kan je altijd uitbreiden met devices

Ik heb goede ervaringen met deze voedingen:
http://tweakers.net/pricewatch/246488/be-quiet!-pure-power-l7-300w.html
http://tweakers.net/pricewatch/336014/cooler-master-silent-pro-gold-550w.html
http://tweakers.net/pricewatch/322859/corsair-cx750m.html



thx voor de bevestiging dat het mogelijk is en voor de links.
Ik ging sowieso een model zoeken dat meer dan 500 watt heeft.

Zeker doen ja, voedingen worden ook inefficiënter naarmate ze dichter bij hun maximale capaciteit gaan.

Goede merken zijn trouwens ook Antec en Seasonic.
legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
December 24, 2013, 08:52:53 AM
#8

Je kan aan voeding hangen wat en hoeveel wil zolang maar niet het wattage overstijgt. Dus een 49-poort USB hub met 15 erupters + een Hexminer erbij kan makkelijk. Ik weet zo niet wat een Hexminer verbruikt... 100W of zo? 15 erupters is zo'n 37 tot 40W, dus op een 300W voeding met de juiste Ampere op 5V en 12V kan dit makkelijk draaien.

Mijn advies:
- pak een voeding met een Single Rail.
- pak een goed merk, Corsair, Coolermaster, B-Quit, etc
- pak een voeding met wat meer vermogen, kan je altijd uitbreiden met devices

Ik heb goede ervaringen met deze voedingen:
http://tweakers.net/pricewatch/246488/be-quiet!-pure-power-l7-300w.html
http://tweakers.net/pricewatch/336014/cooler-master-silent-pro-gold-550w.html
http://tweakers.net/pricewatch/322859/corsair-cx750m.html



thx voor de bevestiging dat het mogelijk is en voor de links.
Ik ging sowieso een model zoeken dat meer dan 500 watt heeft.
legendary
Activity: 2210
Merit: 1109
December 24, 2013, 06:50:23 AM
#7
Ik ken de wet van ohm hoor Wink

Mijn vraag was van praktische aard: is het mogelijk zowel een HEXminer (op 12V) als de hub (met laten we zeggen een 15tal erupters) t voeden door hetzelfde apparaat?
Als dit het geval is, zal ik voor een voeding gaan die een wat groter vermogen heeft, zodat ik in de toekomst nog andere apparaten erop kan aansluiten.

Ik vermoed dat het kan, maar wou het even checken Smiley
en je mag altijd links/namen geven van betrouwbare merken.

Je kan aan voeding hangen wat en hoeveel wil zolang maar niet het wattage overstijgt. Dus een 49-poort USB hub met 15 erupters + een Hexminer erbij kan makkelijk. Ik weet zo niet wat een Hexminer verbruikt... 100W of zo? 15 erupters is zo'n 37 tot 40W, dus op een 300W voeding met de juiste Ampere op 5V en 12V kan dit makkelijk draaien.

Mijn advies:
- pak een voeding met een Single Rail.
- pak een goed merk, Corsair, Coolermaster, B-Quit, etc
- pak een voeding met wat meer vermogen, kan je altijd uitbreiden met devices

Ik heb goede ervaringen met deze voedingen:
http://tweakers.net/pricewatch/246488/be-quiet!-pure-power-l7-300w.html
http://tweakers.net/pricewatch/336014/cooler-master-silent-pro-gold-550w.html
http://tweakers.net/pricewatch/322859/corsair-cx750m.html

legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
December 24, 2013, 05:54:10 AM
#6
Ik ken de wet van ohm hoor Wink

Mijn vraag was van praktische aard: is het mogelijk zowel een HEXminer (op 12V) als de hub (met laten we zeggen een 15tal erupters) t voeden door hetzelfde apparaat?
Als dit het geval is, zal ik voor een voeding gaan die een wat groter vermogen heeft, zodat ik in de toekomst nog andere apparaten erop kan aansluiten.

Ik vermoed dat het kan, maar wou het even checken Smiley
en je mag altijd links/namen geven van betrouwbare merken.
newbie
Activity: 18
Merit: 0
December 24, 2013, 05:52:06 AM
#5
Ik heb destijds ook eens een dergelijke voeding gebruikt om aan toestellen continu 12V te geven.

Je zal wel nog een kleine modificatie moeten doen. Omdat het oog ook wat wil had ik - op die 2 draden na - al de overige draden van die ATX-stekker los gesoldeerd.
legendary
Activity: 2210
Merit: 1109
December 24, 2013, 02:58:13 AM
#4
Je kan het uitrekenen. De wet van Ohm is U = I * R . Spanning (Volt) = Stroom (Ampere) * Weerstand (Ohm) . Ohm wordt uitgedrukt in W (Watt)

Als U = I * R dan is I = R / U (en R = U * I )

1 USB erputer verbruikt 2,5W met 5 V dan is de stroom die hij kan trekken: 2,5 / 5 = 0,5 A

Ik zag dat de voeding in je link op de 5V max 30A kan leveren. 30A / 0,5A = 60 dus theoretisch gezien zou je 60 USB blockerupters kunnen voeden. Maar ze kunnen altijd beetje pieken naar bv 0,6A of 0,7A en je voeding kan niet 100% vermogen leveren, zeg 70% a 75% bij de voeding in je link aangezien er niet vermeld staat wat zijn rendement is (bij b.v. Coolermaster heb je de aanduiding 80Plus Gold, d.w.z. dat ze 80% continue vermogen 100% garanderen). Dus pak voor de zekerheid ± 75% van 60 = 45 . 49 erupters in je hub zou dus ook wel kunnen maar kijk of hij het aan kan, liefst meten met een multimeter, anders gewoon een tijd er bij blijven en kijken/voelen of de boel niet overhit raakt.

Belast de voeding nooit te veel want de boel fikt gewoon uit, het begint bij het smelten van kabels en als je pech hebt branden je erupter ook nog door. So be careful ! en meten=weten  Grin succes
legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
December 23, 2013, 11:54:59 PM
#3
Ik gok dat deze PSU zou moeten volstaan?
http://www.benl.ebay.be/itm/Inter-Tech-SL-500A-500Watt-ATX-PC-Switching-Power-Supply-Netzteil-120mm-Fan-/271338096177

Deze heeft ook kabels voor 12V DC output.

Als ik het goed begrijp kan ik minstens één HEX16A voeden (zelfs overclocked tot een verbruik van om en bij de 100 Watt) én tegelijkertijd mn hub voeden (weliswaar zullen niet alle poorten gebruikt kunnen worden, per miner is er 2.5 watt nodig)

Klopt dit?

Ik heb theoretische kennis betreffende deze zaken, maar graag even bevestiging van een ervaren miner Tongue
legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
December 23, 2013, 11:39:42 PM
#2
even wat opzoeking gedaan... Dit zou de pinout moeten zijn:



Dit zou betekenen dat ik in principe 12V kan aftakken, als ik een PSU neem die sterk genoeg is.

Iemand ervaring mee?
legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
December 23, 2013, 10:32:59 PM
#1
Beste mensen,

Ik heb zonet een 49 USB port gekocht, maar die heeft dus een aparte ATX PSU nodig. Iemand een idee naar wat ik juist moet kijken?

Nog een bijkomende vraag:
Ik heb niet alle USB poorten nodig, is het mogelijk om wat vermogen "af te takken" en daarmee 12V miners te voeden (bvb de HEX16A) ?
Jump to: