Pages:
Author

Topic: BTC altijd in een wallet? - page 2. (Read 1321 times)

newbie
Activity: 51
Merit: 0
December 04, 2017, 04:12:06 PM
#8
@NL-Bitcoin: Ik vermoedde al dat een hardware wallet het beste zou zijn.
Echter, het is dus niet voldoende om het adres en de private key ergens te bewaren en de BTC pas aan een wallet te koppelen als ik hem wil uitgeven of wil laten uitbetalen?
Dat is uiteraard ook prima, maar ik zou zelf kiezen voor een nieuwe wallet. Dan weet je zeker dat het ook daadwerkelijk op de wallet staat en dat jij (ook al is de verkoper betrouwbaar) de enige bent met de juiste sleutels. Ik weet niet hoe het jaren geleden ging met de keys (per email?) die voor je zijn aangemaakt, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen. Overigens moet je het zo zien, dat ze nu ook in een wallet zitten. Namelijk de wallet waarvan je de keys hebt.
newbie
Activity: 9
Merit: 0
December 04, 2017, 03:47:28 PM
#7
@NL-Bitcoin: Ik vermoedde al dat een hardware wallet het beste zou zijn.
Echter, het is dus niet voldoende om het adres en de private key ergens te bewaren en de BTC pas aan een wallet te koppelen als ik hem wil uitgeven of wil laten uitbetalen?
newbie
Activity: 50
Merit: 0
December 04, 2017, 03:37:24 PM
#6
Dank voor jullie adviezen.

Dit is er gebeurd:
Ik heb de BTC jaren geleden voor een paar tientjes gekocht bij Bitonic.
Overigens een prima service gekregen bij Bitonic, maar hun verantwoordelijkheid houdt natuurlijk ergens op.

Ik heb tot een paar weken geleden nooit meer aan de BTC gedacht.
Omdat ik de BTC bij een betrouwbare handelaar (Bitonic) heb gekocht, vermoed ik dat ik in 2013 al eens een poging tot het aanmaken van een wallet gedaan heb.
Daar komt denk ik ook de private key vandaan. Of het is de private key die ik van Bitonic heb gekregen. Slaat dat ergens op?

Net als nu, ben ik toen waarschijnlijk gaan twijfelen:
- wat is nou de zekerste wallet als je de BTC niet wilt gebruiken?
- waarom heb je een wallet nodig als je BTC er eigenlijk niet "in" zit?

Ik probeer uit alle antwoorden de beste strategie te halen. Lukt nog niet erg.


Stap 1) Private key.
Dat je in bezit bent van een private key is goed teken, hiermee kan je namelijk toegang krijgen tot de Bitcoin(s).

Stap 2) Wallet.
Maak een keuzen uit een wallet, in jou geval zou ik kiezen tussen:

Hardware wallet zoals Trezor of ledger s nano, kost een beetje maar zorgt er wel voor dat alles veilig staat.
Ook is het gebruikersvriendelijk met genoeg handleidingen over de werking en importeren van de private key in dit geval.

Software wallet zoals Bitcoin Core (https://bitcoin.org) hierbij is alleen het nadeel dat het gehele Bitcoin netwerk moet laden voordat het saldo verschijnt, ook zijn hier genoeg handleidingen en is het importeren van de private key gemakkelijk. Natuurlijk zijn er ook andere wallets ik raad je aan om de uitleg van mocacinno op https://bitcointalksearch.org/topic/beginner-2484468 te volgen.

Conclusie: Hardware wallet is duurder maar makkelijker te gebruiken, Software wallet is goedkoop maar wat lastiger te gebruiken voor de starters.

Stap 3) Bitcoin.
Nu hopen dat je Bitcoin(s) op de aangegeven private key staan, hierna zou ik het naar een exchange sturen voor tijdelijk opslag (Zoals: https://bittrex.com/). Verwijder/reset hierna de wallet en download het opnieuw, nu ga je een nieuwe wallet aanmaken (virtueel) waardoor je een nieuwe private key krijgt.

Dan zullen ze op zeker veilig staan Smiley

Ik heb geprobeerd om het op makkelijke wijze uit te leggen. Goodluck!
newbie
Activity: 9
Merit: 0
December 04, 2017, 02:31:15 PM
#5
Dank voor jullie adviezen.

Dit is er gebeurd:
Ik heb de BTC jaren geleden voor een paar tientjes gekocht bij Bitonic.
Overigens een prima service gekregen bij Bitonic, maar hun verantwoordelijkheid houdt natuurlijk ergens op.

Ik heb tot een paar weken geleden nooit meer aan de BTC gedacht.
Omdat ik de BTC bij een betrouwbare handelaar (Bitonic) heb gekocht, vermoed ik dat ik in 2013 al eens een poging tot het aanmaken van een wallet gedaan heb.
Daar komt denk ik ook de private key vandaan. Of het is de private key die ik van Bitonic heb gekregen. Slaat dat ergens op?

Net als nu, ben ik toen waarschijnlijk gaan twijfelen:
- wat is nou de zekerste wallet als je de BTC niet wilt gebruiken?
- waarom heb je een wallet nodig als je BTC er eigenlijk niet "in" zit?

Ik probeer uit alle antwoorden de beste strategie te halen. Lukt nog niet erg.
sr. member
Activity: 966
Merit: 342
December 04, 2017, 11:26:08 AM
#4
Noob hier.

Ik heb BTC gekocht.
Na de transactie heb ik een BTC Address en een Private Key ontvangen van de verkoper.
Ik wil BTC voorlopig niet gebruiken als betaalmiddel.

Mijn vraag is:
moet ik de BTC altijd in een wallet doen of kan ik ook gewoon het BTC Address en de Private Key die ik van de verkoper kreeg goed bewaren?


Even een vraag: wie is de verkoper? Is dat via een ATM gedaan?

En inderdaad: het is veiliger om het geld in een andere wallet te zetten, want de private key is nu ook in handen van de verkoper - alleen hou er rekening mee dat elke bitcoinbetaling, dus ook de overboeking naar een andere eigen wallet, niet gratis is.
newbie
Activity: 51
Merit: 0
December 04, 2017, 11:17:34 AM
#3
Noob hier.

Ik heb BTC gekocht.
Na de transactie heb ik een BTC Address en een Private Key ontvangen van de verkoper.
Ik wil BTC voorlopig niet gebruiken als betaalmiddel.

Mijn vraag is:
moet ik de BTC altijd in een wallet doen of kan ik ook gewoon het BTC Address en de Private Key die ik van de verkoper kreeg goed bewaren?

Je moet zo snel mogelijk een nieuwe wallet aanmaken, bijvoorbeeld in de bitcoin wallet software (even installeren) en daar je private key inlezen (https://bitcoin.stackexchange.com/questions/5941/how-do-i-import-a-private-key-into-bitcoin-qt). Vervolgens moet je het saldo versturen naar een nieuwe wallet, bijvoorbeeld een paper wallet (https://en.bitcoin.it/wiki/Paper_wallet) als je ze wil gaan houden. Anders naar een exchange account om ze te verhandelen. In ieder geval zo spoedig mogelijk ervoor zorgen dat ze "ergens anders" staan. Voor je het weet, ben je de coins kwijt en kan je ze niet meer terug halen.
newbie
Activity: 50
Merit: 0
December 04, 2017, 10:29:05 AM
#2
Noob hier.

Ik heb BTC gekocht.
Na de transactie heb ik een BTC Address en een Private Key ontvangen van de verkoper.
Ik wil BTC voorlopig niet gebruiken als betaalmiddel.

Mijn vraag is:
moet ik de BTC altijd in een wallet doen of kan ik ook gewoon het BTC Address en de Private Key die ik van de verkoper kreeg goed bewaren?


Oke Huh Huh Dit verhaal klinkt mij een beetje vreemd in de oren.

Even wat meer duidelijkheid brengen:
Bij het aanmaken van een Bitcoin Wallet zal je een Private key ontvangen hiermee heb je altijd toegang tot de Bitcoin(s) (Mocht je het wachtwoord verliezen en/of je computer crasht waar de wallet op staat). Dat de verkoper deze aan jou geeft betekend dat de verkoper ook altijd toegang zou hebben tot de Bitcoin(s) van jouw wallet waarschijnlijk hoopt de verkoper dat je meer bitcoin zal gaan toevoegen waardoor hij ermee vandoor kan gaan (In het ergste geval).

Vertrouwde, erkende en nederlandse bitcoin exchanges zijn: https://www.litebit.eu/ en https://bitonic.nl/.

Zou je meer duidelijkheid kunnen brengen zodat ik/wij je kunnen helpen om je Bitcoin(s) veilig te stellen.


newbie
Activity: 9
Merit: 0
December 04, 2017, 09:57:19 AM
#1
Noob hier.

Ik heb BTC gekocht.
Na de transactie heb ik een BTC Address en een Private Key ontvangen van de verkoper.
Ik wil BTC voorlopig niet gebruiken als betaalmiddel.

Mijn vraag is:
moet ik de BTC altijd in een wallet doen of kan ik ook gewoon het BTC Address en de Private Key die ik van de verkoper kreeg goed bewaren?
Pages:
Jump to: