Pages:
Author

Topic: Finne ut av MVA problemstilling ifht. Bitcoin i Norge en gang for alle. - page 2. (Read 3120 times)

legendary
Activity: 1437
Merit: 1002
https://bitmynt.no
F.eks. jeg driver en bedrift som leverer en tjeneste, og en potensiell kunde, som er interessert i å bli kunde i kanskje 5 år fremover i tid ønsker å spørre meg om en spesifikt ting vedrørende mine tjenester, men for å få svar på det må han kanskje vente 3mnd, og i tillegg betale et stort gebyr.
Merk ordet vanligvis her:
Quote from: Skatteetaten
Andre forhåndsuttalelser, herunder saker som er prinsipielle og av allmenn interesse, kan kreve lenger behandlingstid, men ikke lenger enn vanligvis 3 måneder.
Dei kan godt bruke meir enn 3 mnd på jobben, og du får ingen rabatt.
hero member
Activity: 868
Merit: 1000
Bra tilltak, hadde vært flott om du tok med mineutbytte i samme slengen. Dette er jo en inntekt basert på et arbeid av maskinen din, som godt kan ha andre regler enn veklsing og verdiøkning/tak pga variasjon i kursen.

Jeg ser at en mulighet er å få en bindende forhåndsuttalelse:

http://www.skatteetaten.no/en/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/bfu/Hvordan-soker-du-om-bindende-forhandsuttalelser/?chapter=2078#kapitteltekst

Jeg ser samtidig at det kan ta inntil 3mnd å få svar dersom det er 'kompliserte spørsmål', i tillegg koster det penger å få et slikt svar. I og med alle de penger man allerede betaler inn til staten, og at man her i essens spør hvordan man kan betale inn ytterligere penger til staten, så er det egentlig ganske forunderlig at man skal betale for å få svar på hvordan man skal betale inn ennå mer.

F.eks. jeg driver en bedrift som leverer en tjeneste, og en potensiell kunde, som er interessert i å bli kunde i kanskje 5 år fremover i tid ønsker å spørre meg om en spesifikt ting vedrørende mine tjenester, men for å få svar på det må han kanskje vente 3mnd, og i tillegg betale et stort gebyr.

Da tror jeg de fleste kunder hadde fort gått over til konkurrenten...

Sannheten er vel at staten er i en posisjon hvor de kan gjøre akkurat hva de måtte ønske, og ha akkurat den servicekvalitet de måtte ønske, uten at det får noen konsekvenser i den ene eller andre retning.

Rant slutt.
full member
Activity: 224
Merit: 100
One bitcoin to rule them all!
Bra tilltak, hadde vært flott om du tok med mineutbytte i samme slengen. Dette er jo en inntekt basert på et arbeid av maskinen din, som godt kan ha andre regler enn veklsing og verdiøkning/tak pga variasjon i kursen.
hero member
Activity: 868
Merit: 1000
Godt initiativ! Undres selv veldig på om BitCoin oppfattes som valuta eller som en aksje i en juridisk forstand. Vil anta at det ikke finnes parametere for å fange den opp som det ene eller det andre og at den kanskje blir regnet som en elektronisk tjeneste som er underlagt mva plikt.

Ja, om det siste du sier der er tilfellet, så vil det effektivt sette en stopper for all bedriftsetablering som har med kjøp/salg av bitcoin i Norge å gjøre.
newbie
Activity: 14
Merit: 0
Godt initiativ! Undres selv veldig på om BitCoin oppfattes som valuta eller som en aksje i en juridisk forstand. Vil anta at det ikke finnes parametere for å fange den opp som det ene eller det andre og at den kanskje blir regnet som en elektronisk tjeneste som er underlagt mva plikt.
hero member
Activity: 868
Merit: 1000
Ok, jeg er lei av å gå rundt grøten, og har i dag besluttet å ta en ringerunde rundtomkring for å få en endelig avklaring på hvordan det er med MVA og bitcoin i Norge.

Spørsmålet er:

Dersom man kjøper eller handler bitcoin i Norge (her tenker jeg på kjøp/salg) i regi av en bedrift, hvordan er det med MVA ?

Skal MVA regnes av de bitcoins man selger/kjøper, noe som ville gi en ekstrakostnad på 25%, og effektivt og i all essens ville sette en effektiv stopper for all bedriftsbasert kjøp og salg av bitcoins, eller er det slik at det skal tas MVA av vekslingsgebyret? La oss f.eks. si at en bedrift selger bitcoins for 1000kr og tar et gebyr på 3%. Da er bedriftens fortjeneste 30kr, og dersom vi for enkelhets skyld sier at vi legger på moms på dette har vi:

30kr * 0.25 = 7.5kr
totalt gebyr blir da 30kr+7.5kr = 37.5kr, hvorav de siste 7.5kr til staten.

Det er en forretningsmodell som kunne fungere. Jeg vil i utgangspunktet forsøke å finne ut av saken ved å ringe til instanser som kan gi 'gratis' råd, og prøve å slippe å bruke et dyrt advokatkontor. Håper etterhvert å få en endelig avklaring på dette.
Pages:
Jump to: