Pages:
Author

Topic: http://www.bitcoinsnorge.no - page 2. (Read 12823 times)

hero member
Activity: 868
Merit: 1000
May 24, 2013, 12:42:23 PM
#54
3.   Vi har en løsning som er akseptert av paypal, moneybookers og visa kort betaling. Men det var faktisk ingen nordmenn som brukte moneybookers, og bare ett par bestilinger med paypal. Dessuten tar det så lang tid til å få pengene på konto med denne betalingsløsningen. Derfor kjører vi nå kun forskudd direkte til bankkonto.

Si heller sannheten. Moneybookers har en absolutt no-bitcoin policy, Paypal har også den samme innstillingen.

Forøvrig får man pes når man fremstår som rufsete. Å rakke ned på den norske exchangen og legge inn veddemål på at de ikke skal gå i pluss er rimelig lavmål.

Jeg er for bitcoin bedrifter i Norge, men det er greit å være sannferdig, og holde ting seriøst.
full member
Activity: 232
Merit: 150
May 19, 2013, 06:28:50 PM
#53
-
legendary
Activity: 1437
Merit: 1002
https://bitmynt.no
May 19, 2013, 06:20:57 PM
#52
Sturle tar jo provisjon, da må han være interesert i å tjene penger på det. Dersom han betaler mva og skatt på tjenesten han tilbyr, og skriver av utgiftene sine i enkeltmannsforetaket han har stiftet. Så går han i tap. Eller tar jeg feil?
Eg driv privat på hobbybasis, og er difor ikkje mva-pliktig.  Eg har oppgitt alt etter beste evne til Skatteetaten kvart år, men dei har framleis ikkje svart på spørsmåla eg sendte dei i samband med sjølvmeldinga i 2010 om korleis eg skal oppgi alt saman.  Difor er det litt omtrentleg i fritekst i post 5.  Det einaste substansielle svaret eg har fått so langt, er at eg kan drive med handelen som ein hobby so lenge han ikkje har næringsmessig karakter.  Dvs at eg ikkje har mål om forteneste og det ikkje vert ein leveveg.
Quote
1. Hvordan vil du tjene penger på exchangen du har opprettet? 0,5 %?
2. Er du klar over betaling over SMS koster over 10% av summen man kjøper for?
1. Ein bitcoin på ein børs vert gjerne handla fleire gonger før han forlet børsen.  0,5% + 0,5% + 0,5% ...  Vert fort pengar av det.
2. Eit enno større problem med SMS-betaling er at folk ikkje betaler telefonrekningane sine.  Då kjem heller ikkje pengane.  Eg reknar med at det er grunnen til at alle SMS-til-bitcoin-tenester eg veit om har vorte nedlagde, og at det einaste folk får kjøpt via SMS er verdilause tenester som ringetonar, horoskop og donasjonar til gode føremål.  Litt som å selje bitcoin på kreditt.
legendary
Activity: 1437
Merit: 1002
https://bitmynt.no
May 19, 2013, 06:05:27 PM
#51
Ja forstår at førsteinntrykket kan være gale, men til vårt forsvar var nettsiden lagt ut for bekjente skulle se på den. Og plutselig var det spredd litt for mye.....
Reklame på Google og Fjasebok kjem vel ikkje berre plutseleg av seg sjølv, eller?
Quote
Er forsåvidt enig at netthandel bør være anonymt, men når det kommer til bitcoins kan det bli så pass mye verdier. At det plutselig blir kriminelt det man holder på med. Derfor vil vi ikke legge fram for våre kunder at vi tilbyr en anonym handel.
De gjer ikkje det so lenge de tek betaling via bankoverføring.  Då er kjøparen alltid kjend.  Men de krev mykje meir informasjon av kjøparen enn det som trengst for å identifisere vedkommande, og forklaringa er berre utanomsnakk.  Nei, det er ikkje kriminelt å handtere store verdiar.  So lenge de tek betalt via bankoverføring er det banken som står for all rapportering med omsyn til kvitvasking, osv.  De har ingen sakleg grunn til å forlange all den informasjonen de ber om.
Quote
Hva mener du med IRC gjør handelen rimeligere?
Måler man tiden du bruker med kunder, må jo det bli ganske mye etter hvert.
Og hva mener du med det er automatisk?
Eg brukar ikkje veldig mykje tid på kvar kunde.  Det er rutine som går innimellom andre oppgåver på jobb eller heime på kveldstid.  Med automatisert meinar eg at alle oppgåver, frå å rekne ut kurs, pris, etc, til standardfraser er automatisert.  Enkle kommandoar i IRC-klienten som /k 5 for å rekne ut kurs og pris for 5 BTC og føreslå ein handel.  /s for å stadfeste handelen, kjøpe inn bitcoin og skrive "Takk for handelen!" til kunden.  Enkle perl-script i irssi.
Quote
Jeg leste ett sted på nettet at du ønsker å gjøre bitcoins mer tilgjengelig for det norske folk. Ikke tjene penger.... Jeg er også interesert i bitcoins skal bli mer tilgjengelig for det norske folk, men jeg kan jo ikke betale for det norske skal få bitcoins tilgjengelig på en enkel måte.
Det koster jo med markedsføring, drift, tid osv.
Ja, det kostar litt tid, men det er greitt.  Hobbyar kostar litt tid.  Ikkje marknadsføring – dei fleste finn enkelt fram via Google.
Quote
Jeg ser lite poeng i å drive med 10-20 handler til dagen. Dersom det skal være interesant å drive bitcoins formidling, bør det være minimum 100 ordre til dagen. Da kan det være en fullverdig butikk. Men det koster mye markedsføring for å nå dit.
Det kan fint bli ein fullverdig butikk med færre og større ordrar òg.  Eg sel for ca 500 000 i månaden.  Mange verksemder klarar seg med mindre omsetning enn det.  (Då tek dei sjølvsagt høgare marginar på varene sine.)  Av mine 2,5% går ein del med til ulike gebyr, valuta, osv, so det er langt frå 2,5% forteneste på dette.  Men det er betre rente enn i banken på bunden kapital.
full member
Activity: 232
Merit: 150
May 19, 2013, 05:36:21 PM
#50
-
full member
Activity: 232
Merit: 150
May 19, 2013, 05:32:35 PM
#49
-
full member
Activity: 232
Merit: 150
May 19, 2013, 04:55:36 PM
#48
-
full member
Activity: 224
Merit: 100
One bitcoin to rule them all!
May 19, 2013, 04:45:50 PM
#47
Tja. Dette er vel snakk om at bitcoinnorge ønsker å tjene penger på dette, mens sturla er en idealist.

Er ikke så rart at det blir forskjeller i spread'en da.
legendary
Activity: 1437
Merit: 1002
https://bitmynt.no
May 19, 2013, 03:18:17 PM
#46
10.   Sturle, Bitcoinsnorge.no er ikke en svindel.
Du må orsake, men det var eit naturleg førsteinntrykk når sida presenterte seg som eit titals andre svindelsider har gjort.  PayPal-betaling, pakketilbod og elendig ortografi.
Quote
Det er ikke oss imot at du driver med samme type tjeneste, og at du aksepterer anonyme bestillinger vil være opp til deg. Vi har ikke tenkt i diskutere politikk vedr. Vår tjeneste. DLD er ikke relevant for vår tjeneste nå
Kvifor krev de at alle som handlar hjå dykk skal ha ein radiopeilesendar som heile tida loggar kvar dei er og kven dei kommuniserer med?  Eg krev ikkje det.  Eg tykkjer det er alt for sterk inngripen i privatlivet til kundane mine, og ynskjer å halde tenesta opa for dei som vel å ikkje gå med radiopeilesendar.
Quote
vi kan ikke drive en seriøs bedrift å tilby anonyme byttehandler til bitcoins. Det vil være ulovlig, å går under hvitvaskingsloven.
Nei, det er ikkje ulovleg etter kvitvaskingslova før du kjem opp i store kontantsummar og har grunn til mistanke.  Ein butikk krev normalt ikkje personalia av kundane sine for småkjøp.  Skal du kjøpe ein ny bil og betale i kontantar, kan det hende du får spørsmål.  Vi er heller ikkje rapporteringspliktige etter kvitvaskingslova.  Ved bankoverføring er det banken som er rapporteringspliktig.  Forhandlar treng ikkje vite noko som helst om kunden.
Quote
Vi kommer heller aldri til å selge via IRC, det oppfatter vi som utrolig tungvint..
Det er IRC som gjer at eg kan operere med dei kursane eg gjer, og samstundes handtere risikoen.  Ein røynd kunde gjennomfører ein IRC-handel på få sekund.  Nye kundar får personleg hjelp, som byggjer tillit og eit godt kundeforhold.  Alle rutineoppgåver rundt IRC-handelen min er automatisert.
Quote
I motsetning til deg, så setter vi pris på konkurenter og at andre driver med bitcoins formidling. Da det driver opp interessen...
Eg set stor pris på konkurrentar, so lenge dei er seriøse.  Eg har nyleg tilbydd likviditet til ein annan konkurrent som er i startgropa.  I tillegg har eg sendt alle som vil kjøpe bitcoin av meg for betaling via PayPal vidare til bitcoinsnorge.no.  Det er ein risiko eg ikkje har råd til å ta med mine kursar.  (Dei fleste valde å kjøpe av meg for bankoverføring i staden, sidan det vart ein del billigare.  No overfører bankane fire gonger om dagen, so det går ganske fort.)
legendary
Activity: 1437
Merit: 1002
https://bitmynt.no
May 19, 2013, 02:22:33 PM
#45
De tar altså på seg risikoen for kursendringer som skjer mellom bestilling og mottak av bankoverføring, som kan være flere dager. 4,9% kurspålegg kan jo virke som en grei pris for å få låst kursen på denne måten, men jo mer man ser på denne tjenesten, jo mindre blir tilliten til at de er god for denne risikoen. Bare det å kjøre en valutavekslingstjeneste uten SSL (inkludert for innlogging) er nesten komisk hårreisende.
Kanskje.  Det kan og hende at dei kjøper inn når kunden seier at han skal betale, og tek på seg risikoen for at kunden ikkje betaler likevel,  kombinert med at kursen går ned.  Med 5% margin på både kjøp og sal, er risikoen liten og fortenesta høg dersom dei handlar på den måten.
sr. member
Activity: 444
Merit: 250
May 19, 2013, 12:40:39 PM
#44
Hva hadde de før? Kredittkort uten Verified by VISA?

Her er listen de viste frem inntil nylig:



Av disse gjenstår nå kun Nets. Her skriver de:

Quote
Pr. dags dato kan man kun betale ved forskudd. Når man mottar ordrebekreftelsen, så betaler man til kontonr. som fremkommer. Dersom betaling ikke er gjennomført, vil heller ikke bitcoins bli sendt. Dersom man gjør ugyldige bestillinger, uten å betale. Kan man risikere å bli utestengt for bitcoins handel hos oss.

De tar altså på seg risikoen for kursendringer som skjer mellom bestilling og mottak av bankoverføring, som kan være flere dager. 4,9% kurspålegg kan jo virke som en grei pris for å få låst kursen på denne måten, men jo mer man ser på denne tjenesten, jo mindre blir tilliten til at de er god for denne risikoen. Bare det å kjøre en valutavekslingstjeneste uten SSL (inkludert for innlogging) er nesten komisk hårreisende.
full member
Activity: 232
Merit: 150
May 19, 2013, 11:28:00 AM
#43
 
member
Activity: 74
Merit: 10
May 19, 2013, 11:25:32 AM
#42
Hva hadde de før? Kredittkort uten Verified by VISA?
Tror de også hadde PayPal
full member
Activity: 232
Merit: 150
May 19, 2013, 10:45:14 AM
#41
 
sr. member
Activity: 444
Merit: 250
May 19, 2013, 05:01:16 AM
#40
Nå har de i all stillhet fjernet alle andre betalingsmuligheter enn bankoverføring.
hero member
Activity: 868
Merit: 1000
April 26, 2013, 06:01:07 PM
#39
edit: Han svarer: Nå gikk han andre hjem her. Men kan komme tilbake til dette litt mer nøyaktig. Ang. MVA. 4,9% er avtalt sum i kost for å levere en vare til en gitt pris. Altså, man yter en tjeneste. som igjen da er 25% av 4,9 % honorar. Sorry, litt dårlig forklart. Men 2 advokater/revisor jobber med detaljene. Så ja, man må ha meget omsetning for å tjene penger på det.

Han leverer en vare og yter en tjeneste. Snakk om å mikse begrepene. Det han sannsynligvis forsøker å si er at han betaler MVA på vekslingsgebyret. Men det har han kommet helt frem til selv. Jeg har snakket pr. telefon med Skatteetaten, og de har forløpig ikke utredet dette med MVA ifht. bitcoinveksling. Vi vet ingenting om hvordan MVA skal defineres ifht. Bitcoinsalg før skatteetaten har uttalt seg om saken.
sr. member
Activity: 444
Merit: 250
April 26, 2013, 04:01:27 PM
#38
Så de har en litt mystisk aksjonær som er søkkrik i bitcoin og tvang dem til å lansere før de var klare, okei.
newbie
Activity: 9
Merit: 0
April 26, 2013, 03:36:08 PM
#37
etter det siste han skrev svarte jeg: angående angrep mot din side når du ikke har https er mitm angrep - noe du umulig kan forsvare deg mot om ikke dette implementeres snarest. Har jeg infisert pc'en til en kunde av deg f.eks kan jeg lett endre bitcoin adressen pengene du setter btc over. (for å gi et eksempel).

hvor han svarer: Ja, er klar over det. Men aksjonær ga oss beskjed om vi skulle ha minimale kostnader, og kjøre et prøve "salg" . Så april var vel egentlig det.

og videre: kall det ett pilot prosjekt. Greit å teste om produktet er salgbart, før kostnadene påløper....

videre skrev jeg det du skrev herodes, så får se hva han svarer.

edit: Han svarer: Nå gikk han andre hjem her. Men kan komme tilbake til dette litt mer nøyaktig. Ang. MVA. 4,9% er avtalt sum i kost for å levere en vare til en gitt pris. Altså, man yter en tjeneste. som igjen da er 25% av 4,9 % honorar. Sorry, litt dårlig forklart. Men 2 advokater/revisor jobber med detaljene. Så ja, man må ha meget omsetning for å tjene penger på det.

edit2: han legger til: skatten er overskuddet av bedriften. Betyr egentlig ikke hva man selger eller hvilken tjeneste man yter.

edit3: aksjonær er vel egentlig mer opptatt av at verdien på bitcoins stiger, enn å tjene på bitcoins norge. Vi vet han starter med mining starten av 2010. Og har en beholdning på USB sticks i safe i Spania... Vet ikke hvor mye han har.
hero member
Activity: 868
Merit: 1000
April 26, 2013, 03:07:10 PM
#36
fikk enda et svar: etter at jeg skrev at jeg kan kjøpe bitcoins billigere enn hos dem : vet forresten om bitcoins som blir solgt for beste ask på mtgox + 2.5% så er fortsatt dyrt hos deg.

fikk som svar: Ja, men forum og IRC antar jeg ikke driver lovlig mht mva og skatt. ?
Hadde det ikke vært skatt og mva så kunne vi og solgt rimeligere....

Spør han da:

Hva mener du konkret med skatt og mva rundt din bitcoinhandel ?

Skatt er noe som betales av overskudd i bedriften, og av lønn til ansatte. Dette har ingen direkte påvirkning på priser man tar for bitcoins, like lite som det har en direkte innvirkning på brødprisen på Rema.

Når det kommer til mva, så er det flere på bitcointalk.org forumet i den skandinaviske seksjonen, blant annet Herodes, som har vært i direkte kontakt med Skatteetaten, og de har foreløpig ingen retningslinjer ifht. mva ifb. med bitcoins. Det er nå igangsatt en prosess for å klargjøre dette.

Hva menes med mva ifb. med veksling av bitcoins hos Bitcoinsnorge ? Kan dette utdypes, og kan det evt. oppgis navn og kontaktinformasjon til Bitcoinsnorge sin advokat og til kontaktperson for Bitcoinsnorge hos skatteetaten ?


Forøvrig, og som et siste punkt, så ser jeg ofte at bitcoinkjøpere vil ha lavest mulig pris, naturlig nok, men en bitcoinselger må også ta høgde for svindel, og evt. valutasvingninger, så det er ikke sikkert at så lave priser som det Sturle har lagt seg på, viser seg å være komersielt lønnsomme på sikt. I tillegg til å kjøpe bitcoins, som innebærer internasjonale transaksjoner (SEPA, Wire), så er det også risiko forbundet med endring i verdi av norske kroner mot andre valutaer (USD, EUR), det inngår kjøpsgebyr på exchangene, og noen ganger er det også tap av penger når man bruker bankenes vekslingskurs, f.eks. overføring av NOK til en utenlandsk bank i EUR. Om man drifter en nettside, så er det her også utgifter for hosting, programmeringsarbeid og administrasjon m.m. Ofte vil også selger, om han lover en kurs på forhånd, og kursen beveger seg på en slik måte at det blir ugunstig for kjøper, oppleve at kjøper trekker seg fra salget, og da vil gjerne selger sitte med et tap. Si f.eks. at selger kjøpte btc på MtGox for 120, og kursen siden synker til 90, mange kjøpere vil da ikke betale overkurs, og selger sitter da på et konkret tap, som riktignok er urealisert, men det er fortsatt en risiko selger tar. Det er ulike metodikker for å redusere risikoen, men en kjøper som blindt stirrer på pris, ser ofte ikke på de bakenforliggende faktorer. Det er også andre elementer som kan være interessant for en seriøs bitcoinbedrift, som hvor raskt bitcoins blir levert, hvor mye hjelp og bistand man gir utenom selve salget, ofte vil en kjøper ha en rekke spørsmål, og en kjøper kan ofte føle seg mer komfortabel ved å kunne ha en bestemt person å forholde seg til som han stoler på. Til slutt er det jo også gjerne slik at en veksler ønsker å få betalt for tiden sin, da man heller ikke kan leve a frivillig arbeid, og det skal en rimelig stor transaksjonsmengde til før en veksler tjener penger det er verdt å snakke om.

Om man omsetter for 100000kr og tar et gebyr på 2%, så sitter man igjen med 2000kr før alle utgifter er betalt, og da ser man bort fra valutarisiko, vekslingsgebyr osv. I tillegg, om man sier at den gjennomsnittlige transaksjonen er på 2000kr, så er dette 50 transaksjoner. Medmindre man har et helautomatisert system, så innebærer dette en hel del arbeid, dvs. innlogging på nettbank, overføring av penger internasjonalt, bruk av vekslingstjenester, kanskje oppretting av utenlandske bank-kontoer osv. Vedlikehold av kunder, hjelp med ting som ikke er direkte inntektsbringende osv.

Om man tenker seg at en god norsk lønn er 30000kr i månenden, så må man opp i omsetning på 1.5 millioner kroner bare på en måned for å tjene dette før alle utgifter skal trekkes fra. Får man i tillegg problemer med noen svindler, bank-kontoer som fryses, chargebacks (Paypal, Moneybookers), så får man ennå større problemer. F.eks. om et salg verdt 3000kr reverseres, så er dette et direkte tap på 3000kr for veksleren. For å tjene inn igjen dette før utgifter er trukket fra, så må man selge for ytterligere 150000kr.

Med et slikt perspektiv, kan man godt forstå at det ikke finnes en hel rekke vekslere i Norge. Man må rett og slett opp på vekslingsgebyret for å kunne tjene hva man skal kalle en akseptabel lønn, og selv da er det mye risiko forbundet med dette.

Man må også legge merke til at en veksler har en betydelig kapital-risiko, da nedstenging av en internasjonal exchange hvor man har midler fort kan gjøre det vanskelig å få ut disse igjen.
newbie
Activity: 9
Merit: 0
April 26, 2013, 02:52:01 PM
#35
fikk enda et svar: etter at jeg skrev at jeg kan kjøpe bitcoins billigere enn hos dem : vet forresten om bitcoins som blir solgt for beste ask på mtgox + 2.5% så er fortsatt dyrt hos deg.

fikk som svar: Ja, men forum og IRC antar jeg ikke driver lovlig mht mva og skatt. ?
Hadde det ikke vært skatt og mva så kunne vi og solgt rimeligere....
Pages:
Jump to: