Pages:
Author

Topic: Hvor fører man gevinst ved bitcoinsalg og bitcoinformue i selvangivelsen? - page 2. (Read 17485 times)

legendary
Activity: 1437
Merit: 1002
https://bitmynt.no
Men hva ligger i «pårekna salsverdi per 1. januar 2014», rent konkret? Kan jeg vilkårlig velge meg en børs? Hvilken verdi skal jeg bruke? Høyeste bud kl. 00.00 1. januar? Eller på et hvilket som helst tidspunkt? Eller et gjennomsnitt? Eller noe annet? Hvilken kurs bruker jeg eventuelt for å gå fra utenlandsk valuta til NOK?
Kursen ved midnatt til 1. januar er den som gjeld.  Det finst ingen offisiell kurs, men om du vel noko som er heilt på jordet kan dei be deg dokumentere det.  Eg brukar min eigen kjøpskurs (bitmynt.no) ved midnatt til 1. januar.  Den var 4804,8681 kroner.  Når eg sjølv kjøper til den kursen, kan eg neppe hevde at dei var verd mindre.
sr. member
Activity: 444
Merit: 250
Ok, takk. Jeg kan ikke forestille meg å skulle finne opp min egen prisindeks med vektet gjennomsnitt av et utvalg børser osv. Det høres litt for kreativt ut til å høre hjemme i en selvangivelse.

Etter nyttår noterte jeg ned en kurs på 726,62 (tror det var ved midnatt og Bitstamp). USDNOK var 6,0837 i følge Norges Bank (per 31.12 - 1. januar er helligdag uten kurs). Dette gir en kurs på 4420,5381 NOK per bitcoin. I utgangspunktet er det denne kursen jeg har planlagt å bruke.

Jeg håper du har rett i at en "plausibel" utregning er godt nok, for jeg tipper det kommer til å være en del varianter ute og gå.
full member
Activity: 134
Merit: 100
Overrasket over at Bitcoins er nevnt i rettledningen - takk for tipset, Sturle.

Formue skal altså føres i 4.5.4. Her er hjelpeteksten:

Behaldning av bitcoins er ikkje førehandsutfylt i sjølvmeldinga. Bitcoins blir verdsette til pårekna salsverdi per 1. januar 2014.

Jeg skal altså oppgi bitcoin-beholdningen slik den var 1. januar - men skal jeg oppgi den i bitcoin, eller skal jeg regne om til kroner?

Det skal oppgis i NOK. Men hva som rent teknisk ligger i "pårekna salsverdi" er jeg usikker på. Det mest korrekte er kanskje en gjennomsnittlig kurs fra de 2-3 største exchangene, men kan ikke tenke meg at det vil by på problemer i fremtiden så lenge kursen er plausibel (?).

Edit: Lenke til kilde - se siste avsnittet før "Merverdiavgift".

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/Prinsipputtalelser/Bruk-av-bitcoins--skatte--og-avgiftsmessige-konsekvenser/
sr. member
Activity: 444
Merit: 250
Overrasket over at Bitcoins er nevnt i rettledningen - takk for tipset, Sturle.

Formue skal altså føres i 4.5.4. Her er hjelpeteksten:

Behaldning av bitcoins er ikkje førehandsutfylt i sjølvmeldinga. Bitcoins blir verdsette til pårekna salsverdi per 1. januar 2014.

Jeg skal altså oppgi bitcoin-beholdningen slik den var 1. januar - men skal jeg oppgi den i bitcoin, eller skal jeg regne om til kroner?
newbie
Activity: 3
Merit: 0
Ah. Takk.

Men hva ligger i «pårekna salsverdi per 1. januar 2014», rent konkret? Kan jeg vilkårlig velge meg en børs? Hvilken verdi skal jeg bruke? Høyeste bud kl. 00.00 1. januar? Eller på et hvilket som helst tidspunkt? Eller et gjennomsnitt? Eller noe annet? Hvilken kurs bruker jeg eventuelt for å gå fra utenlandsk valuta til NOK?
legendary
Activity: 1437
Merit: 1002
https://bitmynt.no
Er det noen som har kjenneskap til dette? Gevinst ved salg la jeg inn i «3.1.12 Annen inntekt». Blir det riktig? Og hvor og hvordan bør man føre opp verdien av bitcoins man eier?
Det er forklart i rettleiinga for utfylling av sjølvmelding.  Sjå punkt 3.1.12 og 4.5.4 (og 3.3.7 dersom du har hatt tap) her.
newbie
Activity: 3
Merit: 0
Er det noen som har kjenneskap til dette? Gevinst ved salg la jeg inn i «3.1.12 Annen inntekt». Blir det riktig? Og hvor og hvordan bør man føre opp verdien av bitcoins man eier?
Pages:
Jump to: