Zonne energie levert mij geen ruk op, ik heb al heel wat aanbieders langs laten komen.
Allemaal beweren ze dat mijn dakje best wel wat gaat opbrengen voor die 10.000 tot 25000 euro die ze vragen.
Maar de waarheid is toch heel wat anders mijn dak is n.w. gericht en heeft redelijk veel schaduw van bomen en hogere huizen.
Wat dus inhoud dat je niet 85% rendement haalt wat al vaak zwaar overdreven is in dit koude kikker land, maar als je dak niet de goede helling heeft net als die van ons en het ligt niet mooi op het zuiden heb je dus nog veel minder resultaat.
Ik heb gelukkig iemand hier gehad die liet zien hoeveel dat in het echt inhoud met een kleine test opstelling welke hij op mijn dak heeft geplaatst voor een maand.
De hele bende komt dus in het echt op een 54% rendement wat dus lekker inhoud dat je nooit je investering eruit haalt en al helemaal niet als je zoals sommige hier beweren alles terug krijgt.
Ik weet alleen van greenchoice dat deze bijna dezelfde prijs terug betaald als de aanschaf prijs van de leverancier.
Vele andere leveranciers betalen alleen de lever prijs ( dus zonder btw, belasting, en andere verhogingen ), als je een bedrijf hebt kom je nog wel goed weg dan is het een stuk makkelijker.
Windmolens plaatsen kunnen en mogen particulieren vaak niet of als je het wel mag van je bestemmingsplan dan kom je tegen de aanschaf prijs die velen niet eens op kunnen brengen.
Daar komt bij hoe groter de windmolen des te beter word het rendement.
Ik heb al 1 ervaring meegemaakt een kleine windmolen die iets van 30.000 euro kost levert meestal net genoeg om een tv en een lampje van 25 watt te voeden.
De reuzen windmolens die echt iets opleveren zijn tussen de 50 tot 115 meter hoog en kosten vele miljoenen in aanschaf.
En daar komen dan ook nog eens de niet misselijke onderhoud kosten over heen.
Een kennis van mij bezit een 12 Mw windmolen van 112 meter hoog welke ruim 15 miljoen heeft gekost. Het onderhoud komt op ruim een miljoen per jaar. Voor hem kan dat ding gewoon uit het voedt meerdere boerderijen en fabrieken en deels ook het nabije dorp.
Zijn eigen bedrijf is de groot verbruiker van dit monster, dus voor hem levert het een dikke besparing op mede omdat hij als bedrijf hele dikke subsidies heeft gekregen.
Particulieren krijgen amper tot geen subsidie en veelal grijp je mis omdat het zogenaamde potje weer eens op is.
Want je kan het pas echt aanvragen als je het spul al hebt gekocht, nederland is niet echt blij met particulieren die zelf energie op willen wekken.
Uiteraard om dat de overheid alle grote energie bedrijven nog steeds voor meer dan 51 % of meer bezit.
Nederland is het duurste land in de wereld op energie gebied gevolgd door duitsland welke nu met rasse schreden nederland volgt qua prijs.
Ik val al jaren onder de electricteits groot verbruikers in mijn omgeving, met een verbruik van 13000 per jaar.
En nu ik enkele grotere apparaten heb staan zal dit rap naar de 25000 gaan, ben benieuwd of ze komen kijken of ik een kwekerij heb
Mijn huidige machines trekken 3100 watt en dat is dus alleen de btc machines.
Overigens mocht je toch een windmolen willen hebben die wel terug levert er is geen enkele maatschappij die deze wil betalen tenzij je een bedrijf hebt