Fornøyelig historie, slik er det - vanlige ansatte i skatteetaten har ikke greie på sånt som dette.. Til og med fagavdelingen vil slite, kan jeg tenke meg..
1:En væddemåls paragraf. Du betaler skat når du bruger dem, eller når du veksler. Tab er kan ikke trækkes fra.
En interessant holdning. Ja, du kan spekulere så mye du vil - taper du - trist for deg - vinner du - bra for oss (skattefuten) og for deg. Den skatt vil vi gjerne ha!
Hvor mange vil inngå følgende deal med meg: Du drar på casion i Las Vegas, og tar med 5000 av dine egne penger, vinner du, så får jeg 28% av din gevinst, og taper du - så er det du som tar tapet! Fet deal, ikke?
2: En valuta - kapital indkoms - bagatelgrænse på 2000 kr. - Du betaler skat når du bruger dem, eller når du veksler.
Så vi kan se for oss 2 scenarioer:
1. Man kjøper et brød i en dansk butikk for 20 danske kroner. Kanskje bakeren tar bitcoin, og da må han selvsagt legge på tilsvarende moms på bitcoin som på danske kroner, det sier seg selv.
2. Man kjøper bitcoins, da blir det et handelsgebyr, og fornuft og logikk tilsier at man må betale moms av handelsgebyret, ikke på hele den bitcoinsum man kjøpte, selv med stigning i kursen ville moms på 25% på kjøpte bitcoins være drepen for handel.
3: En finansciel kontrakt - kapitalindkomst - tab kan bruges når du får en givinst (ved ikke helt hvordan det fungerer). lagerbeskattet, Du beskattes af det "lager" af bitcoins du har.
Man kan søger om et "bindende svar fra skat'", på skats borger side. det koster 300 kr.
Jeg tror bitcoins kommer til at hører under valuta, og skal beskattes ved "brug".
Ja, dette høres relativt fornuftig ut.
Men til alle dere der ute som er nervøse ifht. skatt osv, så lenge du bruker hodet og gjør en best-effort ifht. å opprettholde dine forpliktelser, så har du neppe noe å frykte. Det er ingen myndigheter som kommer til å bry seg nevneverdig om du opererer med småbeløp på infrekvent basis. Om du tar hjem en milliongevinst, så er de nok straks mer interesserte.
Regner med det vil komme mere retningslinjer fra statlig side etterhvert. Men cryptovalutaer endres og vokser raskt, mye raskere enn noe som helst myndighetsorgan klarer å henge med på. Vanligvis tar direktiver, lover, forslag, regler og retningslinjer flere måneder om enn ikke år å bli utformet. Det er det frie markedet som er tingen mine herrer og damer. Vi trenger ikke showstoppere og partybreakere, det vi trenger er lite red-tape, og konkurranse på det frie markedet!