Pages:
Author

Topic: Skatt och deklarering i Sverige, kryptohandel - page 3. (Read 1003 times)

newbie
Activity: 17
Merit: 0
Nån som vet några fler större webbutiker som accepterar bitcoin eller nån altcoin. Webhallen har ju väldigt mycket men skulle vara trevligt med fler.
newbie
Activity: 9
Merit: 0
Så som jag har förstått allt detta trams med skatteverket så kan du praktiskt sätt undgå allting genom att exempelvis köpa grejer på Webhallen eller där dem tar emot BTC. Köpte min macbook/iPhone så och har inte varit några problem sedan dess. Köpte dessa 2016!

newbie
Activity: 25
Merit: 0
Om jag skulle spara mina investeringar, flytta till ett annat land och sedan sälja mina investeringar. Borde inte det funka? Även om jag skulle öppna ett bankkonto i ett annat land så skulle jag behöva betala skatt i Sverige så länge jag bor här skrev en annan användare. Min framtids vision är inte att bo i Sverige så det skulle kunna vara ett alternativ. 30% skatt till ett land som bara ger mig skit lockar inte. Jag tänker ändå inte göra något olagligt utan är ute efter olika förslag som kan få mig att komma undan med lägre skatt lagligt
newbie
Activity: 25
Merit: 0
Finns det något sätt lagligt att "lura systemet" och betala mindre i skatt? 30% i vinstskatt känns väldigt surt. Är det lagligt att öpnna ett bankkonto i ett annat land med lägre skatt och betala skatt i det landet eller vad finns det för alternativ?
bul
newbie
Activity: 40
Merit: 0
Ja det svåra är ju ifall du handlar med altcoins osv. Ifall jag har köpt 1BTC men tradeat alcoins, så kanske man ökar och har 4BTC, ifall man då vill ta ut skatt på 3BTC som man säljer blir det ju som knepigt. DU har ju bara köpt 1 BTC men vill ändå skatta för 3. Att hålla koll på alla trades man har gjort med Alts är ju nästintill omöjligt.  Angry
full member
Activity: 260
Merit: 103
Er det noen her som faktisk gidder å betaler skatt på crypto?

Jag kan förstår det ifall du ska sälja bara 0.1 btc eller mindre...  (men F2F fortfarande är bättre). Ifall du vill betala högre sum av pengar, du måste flyga till andra landet och besöka lokal btcväxlingskontoret. Jag gjorde det i Polen för 3% (bättre än 30%...)...
newbie
Activity: 4
Merit: 0
Quote
Hur kan man skatta på en vinst dvs. tretti tusen kronor under ankommande minst två år om jag insatsar idag ett tusen kronor?

Om du idag satsar 1 000kr och om två år har dessa stigit till 30 000kr och du plockar ut dessa så har du gjort en vinst på 29 000kr och skattar 30% på vinsten. Dvs en skatt på 8 700kr.
Om jag förstått allting rätt...
newbie
Activity: 154
Merit: 0
har ni någon bra länk där det står att varje transaktion mellan kryptovalutor måste redovisas?
har för mig att jag läst någonstans att det är byte av krypto till fiat som skall redovisas

Då kryptovalutor kapitalvinstbeskattas enligt reglerna i 52 kap. IL om andra tillgångar (kapitalplacering) och deklareras på bilaga/blankett K4 avsnitt D, så behöver du enligt regler deklarera varje köp och sälj. Och detta görs oavsett hur lång innehavstiden varit. Krypto klassas tillsammans med aktier så det är inte bara kryto till fiat som redovisas utan alla transaktioner räknas som skattepliktiga. Handlar det inte om några astronomiska summor kan du nog dra av 30 % på din vinst och deklarera detta om det blir allt för krångligt. Annars kan Skatteverkets personal hjälpa dig med hur du ska gå till väga.

Mvh

Hur kan man skatta på en vinst dvs. tretti tusen kronor under ankommande minst två år om jag insatsar idag ett tusen kronor?
newbie
Activity: 1
Merit: 0
Er det noen her som faktisk gidder å betaler skatt på crypto?
newbie
Activity: 4
Merit: 0

Då kryptovalutor kapitalvinstbeskattas enligt reglerna i 52 kap. IL om andra tillgångar (kapitalplacering) och deklareras på bilaga/blankett K4 avsnitt D, så behöver du enligt regler deklarera varje köp och sälj. Och detta görs oavsett hur lång innehavstiden varit. Krypto klassas tillsammans med aktier så det är inte bara kryto till fiat som redovisas utan alla transaktioner räknas som skattepliktiga. Handlar det inte om några astronomiska summor kan du nog dra av 30 % på din vinst och deklarera detta om det blir allt för krångligt. Annars kan Skatteverkets personal hjälpa dig med hur du ska gå till väga.

Mvh

Okej.. Tack för svar. Får försöka knalla in hos skatteverket och be om hjälp med det antar jag
newbie
Activity: 5
Merit: 0
har ni någon bra länk där det står att varje transaktion mellan kryptovalutor måste redovisas?
har för mig att jag läst någonstans att det är byte av krypto till fiat som skall redovisas

Då kryptovalutor kapitalvinstbeskattas enligt reglerna i 52 kap. IL om andra tillgångar (kapitalplacering) och deklareras på bilaga/blankett K4 avsnitt D, så behöver du enligt regler deklarera varje köp och sälj. Och detta görs oavsett hur lång innehavstiden varit. Krypto klassas tillsammans med aktier så det är inte bara kryto till fiat som redovisas utan alla transaktioner räknas som skattepliktiga. Handlar det inte om några astronomiska summor kan du nog dra av 30 % på din vinst och deklarera detta om det blir allt för krångligt. Annars kan Skatteverkets personal hjälpa dig med hur du ska gå till väga.

Mvh
newbie
Activity: 4
Merit: 0
December 29, 2017, 08:59:37 AM
#4
har ni någon bra länk där det står att varje transaktion mellan kryptovalutor måste redovisas?
har för mig att jag läst någonstans att det är byte av krypto till fiat som skall redovisas
newbie
Activity: 154
Merit: 0
December 27, 2017, 11:57:53 PM
#3
Jag har önskat att du hade fått svaret. Sjlv jag kan inte heller att räkna matte, men har hittat ett bra länken ti dig som finns i skattevekets hemsidan. https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/virtuellavalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html

Det är förtfarande krungligt för mig, hoppas du löser det själv, om du har bra svaret gära dela med hur gör man skatta och deklarering?!



 
okg
newbie
Activity: 53
Merit: 0
December 27, 2017, 10:26:53 AM
#2
finns ett program som heter cointracking. ( https://cointracking.info?ref=A325806 ) du får 10% rabatt om du använder min ref. "skamlös" Smiley

I programmet så kan du läsa in dina API från exchanges insättningar och trades. Sen under fliken som som heter tax report få fram en väldigt exakt rapport för vad du är skyldig pappa staten. var noga med inställningarna bara.

obs! när du har läst in dina API med trades etc. så får du kolla igenom dom för att inte de blivit felaktigheter, programmet hittar de mesta och varnar även för konstigheter.
Saker som ställde till det lite för mig var att jag hade minat direkt in i exchange och var tvungen att manuellt markera alla dessa som mining och inte deposits.

Detta är lätt det bästa hjälp med som jag hittat för detta! Dessutom så håller det bra kolla på dina trades och vad du har för givar etc.
programmet går att köra med svenska sek.

hoppas de hjälper med magsåren!
newbie
Activity: 1
Merit: 0
December 26, 2017, 08:43:58 AM
#1
Är det bara jag som går runt med magsår över hur det här med deklaration av kryptotrading ska hanteras?

Enligt skatteverkat ska ju varenda transaktion från en kryptovaluta till en annan redovisas som en vinst.
Har man hållt på ett tag med trading på olika exchanges så blir detta extremt svårt att sammanställa och beräkna på ett vettigt sätt..

Är det fler som sitter i samma båt?
Jag köpte en del BTC relativt tidigt och har lekt runt en hel del på exchanges och sett mitt BTC värde öka.
Om jag nu vill plocka hem lite större summor till svensk bank så är risken stor att man får frågan vart pengarna kommer ifrån.

Hade det bara varit att skatta 30% på det man tar ut så hade jag varit nöjd men så ligger det ju inte till..
Pages:
Jump to: