Pages:
Author

Topic: Skatteverket - Eller så betalar man skatt - page 2. (Read 1977 times)

full member
Activity: 224
Merit: 100
One bitcoin to rule them all!
Sosialisme uten skatt og reguleringer er helt greit for meg, men jeg tror ikke det er like greit for sosialistene  Cheesy Skatt, der man tvinges til å være med å betale er umoralskt.

Tror du missforstod hva jeg mente. Skatt er en del av de aller fleste politiske system. DVS. det er ikke et særtrekk ved sosialisme.
Hvilke politiske systemer sikter du til (som har skatt, men ikke er sosialistiske)?


Kapitalisme for eksempel. Men såvidt jeg vet er det ingen steder som praktiserer en "ren" utgave av noe politisk system. Tror heller ikke det finnes noe sted uten skatt.

Det blir hele tiden snakk om i hvilken grad og hvordan man skal skattlegge inbyggere og hvor stor rolle staten skal spille.
legendary
Activity: 1552
Merit: 1047
Sosialisme uten skatt og reguleringer er helt greit for meg, men jeg tror ikke det er like greit for sosialistene  Cheesy Skatt, der man tvinges til å være med å betale er umoralskt.

Tror du missforstod hva jeg mente. Skatt er en del av de aller fleste politiske system. DVS. det er ikke et særtrekk ved sosialisme.
Hvilke politiske systemer sikter du til (som har skatt, men ikke er sosialistiske)?
full member
Activity: 224
Merit: 100
One bitcoin to rule them all!
Sosialisme uten skatt og reguleringer er helt greit for meg, men jeg tror ikke det er like greit for sosialistene  Cheesy Skatt, der man tvinges til å være med å betale er umoralskt.

Tror du missforstod hva jeg mente. Skatt er en del av de aller fleste politiske system. DVS. det er ikke et særtrekk ved sosialisme.
legendary
Activity: 1552
Merit: 1047
Sosialisme uten skatt og reguleringer er helt greit for meg, men jeg tror ikke det er like greit for sosialistene  Cheesy Skatt, der man tvinges til å være med å betale er umoralskt.
full member
Activity: 224
Merit: 100
One bitcoin to rule them all!
Det er tydeligvis ikke mulig for individer å gå sammen for å bygge veier, sikre rent vann, fjerne søppel eller klippe grass, osv  Cheesy
Det er selvsagt mulig, men det er ganske slitsomt å måtte stoppe ca annenhver kilometer for å betale 25-50 cent slik jeg måtte på en privat turnpike i USA.
Ja, hvis alle veier var private så ville det vært helt mulig å gjøre dette enklere Smiley

Men det ville jo være opp til hver enkelt eier...

Skatt er ikke ett kjennetegn på sosialisme slik det virker som at du ønsker å vinkle det. Skatt skal være til å dekke de fellesoppgaver som er for store og/eller viktige til at de kan overlates til private aktører uten å gi dem for stor makt.

Det er mye som fint kan løses privat, men hvor det er mere hensiktsmessig å gjøre det til fellesoppgaver. Problemet er når det offentlige mister sin kontakt med virkeligheten. Det finnes masse eksempler på dette, som i den videoen. Det er slike feil som må utbedres, dvs. hvordan skattepenge brukes, ikke konseptet skatt i seg selv.
legendary
Activity: 1552
Merit: 1047
Det er tydeligvis ikke mulig for individer å gå sammen for å bygge veier, sikre rent vann, fjerne søppel eller klippe grass, osv  Cheesy
Det er selvsagt mulig, men det er ganske slitsomt å måtte stoppe ca annenhver kilometer for å betale 25-50 cent slik jeg måtte på en privat turnpike i USA.
Ja, hvis alle veier var private så ville det vært helt mulig å gjøre dette enklere Smiley
legendary
Activity: 1284
Merit: 1001
Det er tydeligvis ikke mulig for individer å gå sammen for å bygge veier, sikre rent vann, fjerne søppel eller klippe grass, osv  Cheesy
Det er selvsagt mulig, men det er ganske slitsomt å måtte stoppe ca annenhver kilometer for å betale 25-50 cent slik jeg måtte på en privat turnpike i USA.
member
Activity: 74
Merit: 10
Jeg synes i hvertfall det er ganske komisk, at sosialister tror man må ha skatt for å klare å bygge veier.

Og om innbyggerene fikser veien selv, så truer de med bøter http://www.youtube.com/watch?v=MB4M8tXAYq0
legendary
Activity: 1552
Merit: 1047
Slik forestiller de seg et samfunn der man ikke betaler skatt:
http://www.youtube.com/watch?&v=y3hd4CKGY98

Det er tydeligvis ikke mulig for individer å gå sammen for å bygge veier, sikre rent vann, fjerne søppel eller klippe grass, osv  Cheesy

Er det ikke det skatt er ment å være?
Jeg synes i hvertfall det er ganske komisk, at sosialister tror man må ha skatt for å klare å bygge veier.
full member
Activity: 224
Merit: 100
One bitcoin to rule them all!
Slik forestiller de seg et samfunn der man ikke betaler skatt:
http://www.youtube.com/watch?&v=y3hd4CKGY98

Det er tydeligvis ikke mulig for individer å gå sammen for å bygge veier, sikre rent vann, fjerne søppel eller klippe grass, osv  Cheesy

Er det ikke det skatt er ment å være?

Joda, joda. Mye mere overhead enn det burde være, og noe av det er tjenester som bør og blir betalt seperat (som søppel/vann/strøm)
legendary
Activity: 1552
Merit: 1047
Slik forestiller de seg et samfunn der man ikke betaler skatt:
http://www.youtube.com/watch?&v=y3hd4CKGY98

Det er tydeligvis ikke mulig for individer å gå sammen for å bygge veier, sikre rent vann, fjerne søppel eller klippe grass, osv  Cheesy
Pages:
Jump to: