Pages:
Author

Topic:   - page 2. (Read 2492 times)

full member
Activity: 134
Merit: 100
April 14, 2013, 03:42:28 PM
#9
For øyeblikket er jeg enig i det. Men om man ser på den tradisjonelle bank-sektoren i Norge, så har bankene veldig mange kunder, dersom vi får et paradigmeskifte hvor folk ser etter andre løsninger, så KAN en bitcoin-børs/bank ha livets rett, og få mange kunder, men folk i Norge er ofte meget tradisjonelle, og så er det også et lite marked, så den som går inn for å lage en profesjonell exchange, tar en risiko, det er ikke sikkert at de penger som investeres vil betales tilbake, men sett om i noen år frem i tid har mye større bitcoin adapsjon i Norge, og dette virkelig brer om seg her til lands, så vil den profesjonelle part som har gått inn i markedet og tatt en risiko ha posisjonert seg sterkt, og kan således dra nytte av sin posisjon.


Det er sant. Om man som investor har et 3+ års perspektiv, så kan det absolutt betale seg å investere i en skikkelig btc-børs i Norge, selv om det så klart er risky. Snur man på det så vil jo opprettelsen av en solid fundert btc-børs være nettopp et signal til kundene om at man tenker langsiktig og er her for å bli, noe som skaper større trygghetsfølelse hos kundene.
hero member
Activity: 868
Merit: 1000
April 14, 2013, 03:28:20 PM
#8
Problemet med å skulle starte en skikkelig solid børs i Norge er at det fort krever  større investeringer og jeg er egentlig litt usikker på om markedet i Norge er stort nok til at dette svarer seg.

For øyeblikket er jeg enig i det. Men om man ser på den tradisjonelle bank-sektoren i Norge, så har bankene veldig mange kunder, dersom vi får et paradigmeskifte hvor folk ser etter andre løsninger, så KAN en bitcoin-børs/bank ha livets rett, og få mange kunder, men folk i Norge er ofte meget tradisjonelle, og så er det også et lite marked, så den som går inn for å lage en profesjonell exchange, tar en risiko, det er ikke sikkert at de penger som investeres vil betales tilbake, men sett om i noen år frem i tid har mye større bitcoin adapsjon i Norge, og dette virkelig brer om seg her til lands, så vil den profesjonelle part som har gått inn i markedet og tatt en risiko ha posisjonert seg sterkt, og kan således dra nytte av sin posisjon.
full member
Activity: 134
Merit: 100
April 14, 2013, 03:25:09 PM
#7
Et alvorlig problem med mange eksisterende exchanges er at det er 'amateur hour' i all sin prakt, med alt det medfører.

Fra hva jeg kan se fra den norske exchange så langt, er dette også et amatør-show. La oss håpe at jeg tar feil.

Jeg er 100% enig med deg Herodes. For å si det litt lettbeint, sånn som det er nå er det ikke prisutviklingen som er den største risikoen med Bitcoin som investering, men heller det å cashe ut gevinsten på en exchange.

Dersom det dukker opp en norsk gutteromsbørs kommer jeg nok heller til å benytte mer velprøvde exchanges i utlandet, selv om det er mer hassle og fremdeles risikabelt.

Problemet med å skulle starte en skikkelig solid børs i Norge er at det fort krever  større investeringer og jeg er egentlig litt usikker på om markedet i Norge er stort nok til at dette svarer seg. (Men selvfølgelig veldig hyggelig om jeg tar feil. Jo lettere det blir å kjøpe btc i Norge, desto mer vil jeg nok bruke)
hero member
Activity: 868
Merit: 1000
April 14, 2013, 01:19:52 PM
#6
Et alvorlig problem med mange eksisterende exchanges er at det er 'amateur hour' i all sin prakt, med alt det medfører.

Jeg er positiv til en norsk exchange, men for at det skal bli en suksess må det gjøres på en profesjonell måte. Hittil har jeg kommet med en del harde spørsmål i denne tråden, og jeg har også sendt initiativtaker en pm med noen spørsmål. Ingenting av dette har blitt besvart, da er det legitimt å spørre seg selv:

Hvorfor ?

Er det fordi jeg oppfattes som negativ og vanskelig ? I realiteten spør jeg konkrete realistiske spørsmål som man kommer til å møte på i virkeligheten, selv om man velger å ignorere dem på dette tidspunktet. Min intensjon har alltid vært å hjelpe til fordel for bitcoin-miljøet som helhet. Men jeg ser at det er mange som helst bare vil bli strøket med hårene og ikke ønsker å ta fatt i de litt mer tunge og kompliserte problemestillingene.

Så for å være helt konkret og realistisk, her er noen problemstillinger som enhver exchange bør ha tatt innover seg og bør tenke over:

1. Sikkerhet. Medmindre du har tilstrekkelig kompetanse på dette området, så bør du/dere definitivt benytte dere av en tredjepart for å gjøre en fullstendig security audit og penetration testing på systemet før det går live. Og ikke kun en insolert audit, men hele sikkerhetsinfrastrukturen bør gjennomgås med lys og lupe, og evt. restruktureres for å bli sikker nok.

2. Backups, cold storage osv. Her bør man ha ordentlige rutiner.

3. Hosting-leverandør. Dette kan også være et svakt punkt, skal man kjøre dedikert hosting, kan man stole på sin leverandør ?

4. Interfacting med det eksisterende bank-system. Her er det fryktelig mange fallgruber, og siden den norske exchangen som skal starte ikke har spurt meg om mer informasjon rundt dette, endog jeg tilbød meg å utdype rundt dette, så stiller jeg store spørsmålstegn rundt deres seriøsitet.

Jeg skal forklare dette ganske enkelt:

Jo flere kunder man har, jo flere innskudd får man på en konto tilknyttet sin exchange. Jo større kundemasse, jo større er sjansen for at mennesker med ondsinnede hensikter skal svindle dere. Rent konkret kan det blant annet gjøres på følgende måte:

En person annonserer en Iphone til salgs på finn eller e-bay, han finner en kjøper. Så oppretter han en konto hos den norske bitcoin-exchange, og får referansenummer og kontoinformasjon for å sette inn penger. Svindleren gir denne betalingsinformasjonen til offeret. Offeret setter inn penger på exchangen, svindleren kjøper bitcoin på exchangen og tar disse ut. Det går noen dager, kjøperen får ingen Iphone og kontakter banken sin, som igjen kontakter den norske exchange sin bank. Konto blir fryst, pending police investigation. Stort problem for norsk exchange. Muligens kommer banken til å avslutte kontoen til den norske exchange på grunn av dette. Og dette vil skje, tro meg.

F.eks. hadde Intersango et problem med at de ukritisk lot hvem som helst sette inn penger på deres exchange bank-konto, og hva skjedde ? En tulling tilbød å selge kokain og andre narkotiske midler dersom folk deposited midler til hans intersango-konto. Og folk, dumme som de er, gjorde dette. Men det kom aldri noe narko i posten til dem, men Intersango fikk selvsagt et helvetes problem med dette, både fra banken og politiet. Som man naturlig nok kan forstå.

En annen svindelmetode er MITB, noe spesielt windows-brukere kan være sårbare ovenfor. Jeg har allerede vært i kontakt med en merchant som selger bitcoins gjennom iDEAL som har vært offer for dette.

Årsaken til at det er så lukrativt å svindle til seg bitcoins, er fordi det er relativt enkelt å 'skjule' sine spor, og liten sjanse for å bli tatt, samtidig er den potensielle gevinst ganske høg.

En seriøs exchange må være føre var på dette området, og drive kundeverifikasjon, dette kunne blitt gjort på mange nivåer, men man må selvsagt sette brukervennlighet opp mot sikkerhet også, og gjøre det slik at man har adekvat sikkerhet uten at brukeropplevelsen blir helt forkrøplet.

Siden dette er snakk om en finansiell tjeneste, bør man også ha to-faktor autentisering på plass.

En annen trussel er om man outsourcer programmeringen, da bør man gå grundig gjennom all kode for å se etter bakdører o.l. Det samme bør man gjøre med alle oppdateringer.


Å opprette en exchange kan i utgangspunktet høres som en enkel og grei sak som er en måte å tjene raske penger på, men medmindre man er profesjonell, tenker pre-emptivt og har svært god sikkerhet, så blir det tårer før eller senere.

Man kan bare se på mange av de exchangene som har gått dukken så langt. Alle kjenner til Bitcoinica, Intersango, Bitomat.pl, Bitcoin-24.com, Bitfloor m.fl. Årsaken til at ting gikk til helvete var at showet ble kjørt av amatører som ikke innså sine egne begrensninger.

Fra hva jeg kan se fra den norske exchange så langt, er dette også et amatør-show. La oss håpe at jeg tar feil.
hero member
Activity: 868
Merit: 1000
April 13, 2013, 07:48:59 PM
#5
Dette var kanskje mye negativt, men det er egentlig ikke meningen, jeg ønsker en norsk exchange mer enn velkommen, og ønsker dere alt av suksess, men jeg håper dere har gjort grundig forarbeid og er godt skodd på alle måter, og har contingency planer for de fleste scenarioer.

Takk, Herodes. Om noen ønsker å være med å starte opp, mail meg på [email protected]; si hva du kan bidra med.

Jeg har allerede gitt en del tips, se innlegget over. Jeg vet ikke om du tok dette til deg eller ikke, eller om du i det hele tatt har tenkt på disse punktene jeg her nevte. Spesielt dette med kontakt med det tradisjonelle banksystemet har blitt mange bitcoin-bedrifters bane, siden de har blitt utsatt for mye svindling og blir ansett av banken som en problemkunde, derav fryste kontoer, trøbbel med loven, og stenging av bitcoin-bedriften.

Derfor er det greit å være føre var på det området. Det er veldig kjedelig når man har ført bitcoins ut av exchangen, og noen som trodde de hadde kjøpt en laptop på e-bay plutselig klager når de aldri får laptopen, og svindleren sitter og koser seg med bitcoins mens exchangen sitter med skjegget i postkassa og stengt bankkonto.
hero member
Activity: 868
Merit: 1000
April 12, 2013, 05:53:00 PM
#4
Meget bra initiativ:

Noen punkter:

1. IT-sikkerhet. Håper dere har tilstrekkelig kompetanse på dette området, da det er veldig viktig. Regner med dere har infrastruktur og stålkontroll på dette med hot-wallet, cold-storage osv, og at dere lar en profesjonell tredjepart kjøre security-audit på systemene deres. Samt redundans og backup on og off-site.

2. Interfacing med tradisjonell banksystem. Vær klar over at mange har problemer med mye svindel i bitcoin-verden, så dere bør passe på å verifisere kunder ordentlig FØR de får deposite til bank-konto. Ellers blir det fort problemer både med bank, politi og for driften deres. Ta kontakt om du vil ha mer informasjon om hva galt som kan skje her. Har vært borti det, og det er ikke hyggelig.

3. Lovverk. Det dere bør ha avklart rimelig presist er hva Bitcoin defineres som i Norge. Hva skal MVA betales av (hele bitcoinsalget, eller service-gebyr). Det bør også være presist avklart hvilken risiko dere som eiere av exchangen løper, og hva dere skal gjøre for å sikre dere ifht. hvitvasking (dette er et myndighetsbegrep - men igjen, det er myndigheter som putter folk i fengsel med makt om de ikke følger reglene deres, eller deres tolkning av egne regler). Også er det viktig å sjekke om dere har behov for å ha noen lisenser, om bitcoin har status som valuta, så blir dere vel en valutaveksler, og da må dere muligens ha en lisens ?

4. Advokathjelp. En advokat som skjønner deres businessmodell og som kan assistere dere dersom det er behov for det.


For å få til en profesjonell exchange slik jeg ser det, så bør man ha et team av mennesker med ulike kvaliteter som kan utfylle hverandre. En cowboy-exchange som bare starter kan også gå, men den kan også bli stengt, og hacket - det vet man aldri. Jeg ville ikke kastet meg på et cowboy-exchange prosjekt ihvertfall.

Et alternativ er jo bare å starte og gjøre alt på en best-effort basis og ta ting som det kommer, men da bør man også være oppmerksom på at man løper visse risikoer, og være villige til å ta dette dersom 'shit hits the fan'.

Dette var kanskje mye negativt, men det er egentlig ikke meningen, jeg ønsker en norsk exchange mer enn velkommen, og ønsker dere alt av suksess, men jeg håper dere har gjort grundig forarbeid og er godt skodd på alle måter, og har contingency planer for de fleste scenarioer.

Lykke til!
full member
Activity: 134
Merit: 100
April 12, 2013, 04:17:16 PM
#3
Bra tiltak! Fint om man kunne fått en exchange til Norge, slik at det ble enklere å fylle på med litt småbeløp av bitcoins. Det vil kunne gjøre det mer attraktivt å faktisk bruke bitcoins (jeg synes det er hassle å kjøpe bitcoins per i dag, og da er jeg mindre interessert i å bruke de jeg allerede har, ønsker å opprettholde et visst antall som en investering.)

Jeg ønsker deg lykke til og om det blir noe av kommer jeg sikkert til å prøve den.
På sikt synes jeg det er et par ting verdt å ha i mente:
1) Sikkerhet (noen kommer til å prøve å hacke siden)
2) Gjennomsiktighet (hvem er du, hvordan er dette organisert? Jeg er skeptisk til å overføre penger til en person jeg kun vet brukernavnet til på et obskurt internettforum og som for alt jeg vet bruker sin private bankkonto som "firmakonto" )
3) Kriseplanlegging/kommunikasjonsplan: Dette er Bitcoin så noe kommer garantert til å gå galt (hack, Ddos, banken stenger kontoen din, plutselig får du masse innskudd/uttrekk osv osv). En måte å virkelig skille seg positivt ut som en bitcoin exchange er å ha en tydelig og hyppig kommunikasjon med kundene dine i disse situasjonene. En ting eksisterende exchanges er flinke til er det å gi ut akkurat så lite informasjon at kundene blir skikkelig nervøse.

Men igjen, lykke til og håper dette blir noe av!
sr. member
Activity: 602
Merit: 251
April 12, 2013, 03:17:20 PM
#2
Bra initiativ, håper du lykkes!
Vil du godta norsk bankoverføring?
full member
Activity: 232
Merit: 150
April 12, 2013, 12:32:45 PM
#1
 
Pages:
Jump to: