Ik weet nog niet of ik dan short ga.
Hoe? Is er ergens een BTC-derivatenhandel waar ik niets van weet? Bedoel je dat je ze dan "gewoon" allemaal verkoopt?
Op bijvoorbeeld bitfinex kun je bitcoin lenen van iemand.
Stel dat de prijs 435 raakt en ik verwacht dat de prijs gaat dalen.
Je leent dan op bitfinex bijvoorbeeld 1 bitcoin, en die verkoop je meteen.
Later, als de prijs bijvoorbeeld 400 is, koop je die coin terug op de open markt en geef je hem terug aan diegene waarvan je hem geleend hebt.
Hij heeft immers 1 bitcoin aan je geleend en krijgt hem weer terug.
Vaak betaal je hier een rente voor, die is op bitfinex redelijk laag.
Het verschil tussen 435 en 400 is dan je winst, in dit geval $35
Maar, de markt kan ook de andere kant op gaan, en dan moet je het verschil bijbetalen.
In (bijna?) alle gevallen moet je dus colletaral hebben om die lening aan te gaan.
Dit kan op bitfinex dollars of BTC zijn.
Mocht de markt dus dalen en je hebt gegokt op een stijging, dan verlies je dus een deel van je collateral.
Je kunt ook liquidity provider zijn.
Dat wil zeggen, dat je bijvoorbeeld bitcoins op bitfinex stalt die je ter beschikking stelt voor leningen.
Heb ik ook wel eens gedaan, toen ik dacht dat de markt ging dalen.
Ik wilde mijn bitcoins niet verkopen, maar om toch iets van rendement te hebben heb ik ze toen uitgeleend voor 60 dagen.
Hiervoor kun je ook enkele procenten rendement op ontvangen (wat mij ook lukte)
Maar goed, in dit hele spelletje is er altijd iemand anders 'eigenaar' van je bitcoins.
Op het moment dat je bitcoins naar zo'n exchange verplaatst, moet je er wat mij betreft van uitgaan dat je ze nooit meer terug ziet.
We kennen allemaal het verhaal van MtGox...
Wachten is dus op decentralized exchanges waarbij de zooi gerund wordt door een decentraal algorithme zonder counter party risk.
Op dit moment zijn er zeker een paar exchanges die wachten totdat ze heeeeeel erg populair zijn en een goede reputatie hebben.
Op het moment dat ze duizenden coins hebben vergaard zie je dan weer dat ze zogenaamd 'gehackt' zijn.
Oppassen dus.
Zelf handel ik met een klein percentage van mijn totale stack (risk management).
De rest is opgeslagen op bullet proof cold storage.