spijtig genoeg heeft de geschiedenis je al ongelijk gegeven. [...]
Hoe bedoelt u?
De meeste mensen begrijpen de echte achtergrond van geld niet, laat staan van bitcoins, die nog veel complexer is. [...]
Oh...
Als je't mij vraagt dan kan ik doorgaans sneller uitleggen hoe Bitcoin werkt dan hoe het FIAT systeem in elkaar steekt... en mensen sanappen't oko eerder (bij de FIAT uitleg haken ze af omdat ze het gewoonweg niet
willen geloven).
1. Overheden hebben al veel eerder bewezen geen enkele andere munt van betekenis te dulden als die hun fiat munt bedreigt. De voordelen die hun fiatgeld hen brengt is gigantisch en ze hebben de macht om dat te doen, eerlijk of niet.
2. Hangt af van wat je er allemaal bij verteld. Als je de economische uitleg achter een munt moet uitleggen (bitcoin of niet) dan komt er veel meer bij kijken.
1. Toch gek dat we dan niet meer met Denariën betalen... schijnbaar verandert er zo nu en dan toch nog wel eens iets...
2. Ach, als hogeschooldocent economisch recht weet ik wel het een en ander over de achtergrond van "geld" en heb ik het wel een "paar keer" mogen uitleggen, maar Bitcoin is toch echt een stuk simpeler [i.t.t.
complexer], zowel qua werking als om uit te leggen, dan het FIAT systeem. En dan heb ik het nog niet eens over de cognitieve dissonantie die optreedt omdat mensen gewoonweg niet
willen geloven dat hun geld simpelweg niets (reëels) waard is (en de "half-opgeleiden" beginnen dan nog iets te mompelen over goud-standaarden et cetera).
Ik zit op het werk met Ir. en zo verder, dus niet bepaald mensen die 'dom' zijn en heb eens proberen uitleggen waarom papiergeld niet meer waard is dan het stukje papier en de waarde van de bedrukking en waarom de koopkracht van bitcoin kan stijgen, terwijl die van je lokale fiatmunt kan dalen, inflatie en deflatie van bepaalde munten ten opzichte van andere etc. Was blijkbaar toch niet zo éénvoudig te snappen, maar goed dat zal dan wellicht aan mij liggen.
Nu wat betreft proffen, is het nu ook altijd niet zo dat die de beste voorbeelden zijn van een goede uitleg. Wellicht ben jij de uitzondering.
En wat betreft de Denarius, ik denk dat je wel weet wat ik bedoel met de overheden en de redenen waarom ze hun munt overeind willen houden. Aangezien ze een monopolie hebben op wetten en gebruik van geweld, vermoed ik ook wel dat je weet wat ik bedoel als ik zeg dat dit niet blijft duren. Dat is al meerdere keren bewezen. Alle overheden hebben wat dit betreft dezelfde belangen. Een gemeenschappelijk verbod op crypto exchanges en het is al een pak minder met de cryptos.