de PCI express kabel is puur voor de stroom, en die zijn mooi 12V
je kan dus elke 12V bron gebruiken (let wel op dat het echt 12V is; er zijn nogal wat laders van laptops bijvoorbeeld die stiekem (veel) meer/minder leveren)
irrelevante achtergrond informatie: PCIE is een poort op je PC's moederbord, word vooral gebruikt voor grafische kaarten maar ook voor raid (harde schijven combineren) netwerk kaarten, USB uitbreidingen etc.
videokaarten gebruiken nogal wat stroom (zoals miners goed weten
paar honder watt per kaart is niet niks) en het moederbord kan dat niet leveren, daarom zitten er tegenwoordig extra kabels aan een computer voeding die flink veel stroom kunnen leveren. die laatste kabels; daar gaat het hier over
/irrelevante achtergrond informatie
een computer voeding is overkill voor zo'n K16 bordje; die dingen eten 32 watt en de "kleinste" PC voedingen zijn rond de 300 watt
zou je denken "hij vraagt maar 32 watt van de 300 die beschikbaar is" en je hebt gelijk, maar het probleem daarvan is dat je dan maar ~10% load hebt, en bij zo weinig load is een voeding niet efficient
dan eet de asic maar 32 watt om te rekenen maar kost het je wel 50 watt aan energie omdat de voeding niet optimaal loopt
voor een PC voeding wil je rond de 80% load zitten, dan zijn ze over het algemeen het efficientst. met K16's moet je er dan dus zo'n 7~8 hebben
ik denk dat het slimmer is om een goede voeding te zoeken die de juiste spanning levert op het juiste wattage, ik heb het idee dat de voedingen van niels van samenkopen.net wel eens erg geschikt zouden kunnen zijn (
http://samenkopen.net/action_products/46212/599545 )
je kan ze krijgen in 35w, 70 w, 100w, 150w en hoger; perfect voor een paar K16's dus
ik heb toevallig een 150watt exemplaar bestelt laatst voor wat LED strips, ik zal dan even kijken of ik goed kan meten hoe efficient die voedingen zijn (geen idee wanneer ik tijd heb daarvoor, ergens begin volgende maand gok ik)
Ikzelf ben van plan mijn miners aan een raspberry pi te hangen, in combatie met een 100w voeding.
Nu weet ik niet hoeveel een standaard pc + miners verbruikt, maar ik verwacht toch minstens 300w.
Een raspberry pi + voeding kost rond de 50 euro, na 2 à 3 maanden 24/7 minen zou je dit verschil aan stroomkosten al terug verdiend hebben..
Misschien iemand anders nog een idee om de stroomkosten te beperken?