Pages:
Author

Topic: Svar fra Skattetaten i Norge - page 3. (Read 6368 times)

legendary
Activity: 2730
Merit: 1034
Needs more jiggawatts
November 08, 2013, 08:52:27 AM
Fra skatteetaten:

Hei,
Vi mottar mange mange publikumshenvendelser om bitcoin. Beklager sen besvarelse.

Vi håper følgende gir svar på din henvendelse:

Bitcoin

Skatteetaten mottar løpende spørsmål fra publikum og media knyttet til skatte- og avgifts rettslig behandling av bitcoin.

Vi vil nedenfor kort redegjøre for etatens tilnærming til den skatte- og avgiftsmessige behandlingen.

Skatt:

Bitcoins er betegnet som "virtuell valuta" og har mange likhetstrekk med vanlige valutaer, selv om den ikke faller inn under definisjonen i valutaloven. Gevinst ved omsetning av bitcoin beskattes med 28 prosent. Gevinsten blir vurdert ut fra verdien av bitcoins ved kjøps- og salgstidspunktene. Bitcoins som eies ved årsskiftet er formuesskattepliktig.

Merverdiavgift:

Omsetning av bitcoin er ordinær avgiftspliktig omsetning av elektroniske tjenester.

Unntaket for betalingsmidler kommer ikke til anvendelse (mval. § 3-6 d).

legendary
Activity: 1437
Merit: 1002
https://bitmynt.no
November 07, 2013, 01:44:02 PM
Min venninne som arbeider som jurist i skatteetaten sier at følgende er avgjort i den juridiske avdelingen hun arbeider i: "Gevinst ved omsetting av BTC beskattes med 28% vurdert ut i fra kjøps og salgstidspunkt. BTC som eies ved årskiftet er formueskattepliktige. Omsettingen er MVA pliktig" Det er da helt vilt...
Det er heilt vilt, og eg trur det ikkje før eg ser eit offisielt svar frå Skattedirektoratet.  Eg spurde om dette våren 2011 og ventar framleis på svar.  Svenske Skatterättsnämnden har vurdert eit tilsvarande spørsmål og komme til motsett konklusjon.  Svenskane viser til EU-direktiv som Noreg òg har implementert.  Alle andre EU-land som har vurdert dette har komme fram til at omsetning av bitcoin er mva-fritt.
full member
Activity: 224
Merit: 100
One bitcoin to rule them all!
November 07, 2013, 10:50:35 AM
Hmm. I så fall betyr det bare at omsetning av BTC vil flytte ut av landet og under jorden.

At gevinst er skattepliktig er greit nok, samme med formueavgift, men MVA?
full member
Activity: 180
November 07, 2013, 06:31:39 AM
Skattenett internt sier følgende "Omsetning av bitcoin er ordinær avgiftspliktig omsetning av elektroniske tjenester. Unntaket for betalingsmidler kommer ikke til anvendelse"

elektroniske tjenester.... hva pokker mener de? Er de mildt retarderte? BTC en tjeneste? Hvordan da?

full member
Activity: 180
November 07, 2013, 05:48:03 AM
Min venninne som arbeider som jurist i skatteetaten sier at følgende er avgjort i den juridiske avdelingen hun arbeider i: "Gevinst ved omsetting av BTC beskattes med 28% vurdert ut i fra kjøps og salgstidspunkt. BTC som eies ved årskiftet er formueskattepliktige. Omsettingen er MVA pliktig" Det er da helt vilt...
Pages:
Jump to: