Ondanks jouw totaal overbodige flauwe toonzetting (met je: "Zonder die stimuleringen stonden je aandeeltjes, 100% zeker, echt wel een stuk lager sbogovac") hierbij dan toch even een inhoudelijke reactie...
Dus je kijkt enkel naar een momentopname en niet naar toekomstige kasstromen? Daarnaast kan je bedrijven toch ook niet goed voorspellen die met veel vreemd vermogen werken? Intrinsieke waarde is dan toch veel lager dan de beurswaarde? Ben benieuwd hoe je dan naar een bedrijf gaat kijken. [...]
Ja, nogal wiedes. Of kan jij misschien wel in de toekomst kijken
Je neemt een momentopname (in mijn geval o.a. dingen als ROA/ROE en P/E ratio om te bepalen of ze goed presteren en het een relatief goedkoop aandeel is) en probeert daarmee de toekomst te voorspellen. Daarnaast investeer ik al per definitie niet in bedrijven met een ongezonde debt-ratio. In de afgelopen 25 jaar een langjaren-gemiddeld-rendement van 26,7%. Als je er meer over wilt lezen adviseer ik het boekje van Joel Greenblatt, maar je kunt ook een scriptie in de Erasmus Universiteits bibliotheek vinden die zijn onderzoek(-s resultaten) staaft met Europese cijfers.
[...] Maar jij vindt dus dat de beurs op dit moment niet lijkt op een gokpaleis? Het is de laatste tijd, mijns inziens, wachten op een gladde aal(Draghi, Yellen) die in de juiste richting gaat praten zodat de aandelen weer de stijgende richting gaan opzoeken..[...]
Als je dus een
beleggingsstrategie hanteert, dan kun je daar overheen kijken. Maar ja, speculanten willen nu eenmaal graag de "snelle winst", met alle risico's van dien.
[...] Toen Bernanke nog hoofd van de FED was zei hij zelfs nog dat de stimuleringen er zijn om aandelen te laten stijgen waardoor consumenten meer gingen besteden etc. etc. [...]
Bernanke hoort sowieso in de gevangenis thuis. Ter leeringh ende vermaeck:
TED talk: How to rob a bank [...] Je vindt het dus niet absurd dat het op deze manier moet? Zonder die stimuleringen stonden je aandeeltjes, 100% zeker, echt wel een stuk lager sbogovac
Niks absurds aan, dat zijn de twee gangbare theorien over aandelenhandel (Random walk vs. Efficient market) die zichzelf constant in evenwicht houden. Maar ik zou daar dus helemaal geen problemen mee hebben; ik hou wel van
realistische prijzen. Mijn winst zou er niet minder om zijn geweest (ik zou alleen minder per aandeel hebben betaald en in absolute aantallen dus meer aandelen bezitten).
Groet,
S. Bogovac