Als je op
http://blockinfo.org/pools kijkt, zijn de volgende pools dan niet allemaal gebaseerd in China?
鱼池F2Pool 22.09%
AntPool 20.25%
BTCChina Pool 14.11%
未知 9.20%
BW.COM 5.52%
En ja, je kan bij sommige pools ook je eigen hardware mee laten minen, maar het grootste gedeelte van de hashrate van de pool komt waarschijnlijk toch van hardware van de pool zelf. (Net zoals AntPool voor het grootste gedeelte gewoon lokaal op de eigen hardware van Bitmain draait.)
Da's een hele goeie! En inderdaad zelfs richting de 70%!?! Dat lijkt mij ook geen gezonde ontwikkeling...
BTC zijn
intrinsieke waarde ligt juist in het decentrale karakter. Op het moment dat dat wegvalt blijft "alleen" een
speculatieve marktwaarde over... Kwetsbaar.
Dit zijn alleen de vrij toegankelijke pools in china waar iedereen kan mee draaien.
Er zijn veel meer private pools in china, veel bekende bedrijven hebben ook een eigen pool in china draaien vanwege de lage kosten.
Zeushash, KNC om er maar een paar te noemen. Helaas kan je niet achterhalen hoeveel bitcoin blokken er daadwerkelijk daar worden gevonden omdat de meeste chinese miners gebruik moeten maken van proxies/tor.
Om terug te komen op het topic ik zelf verwacht dit jaar geen spectaculaire waarde vermeerdering van bitcoin.
Er is geen enkele reden of indicatie dat bitcoin erg gewild is, en er absoluut geen grote vraag van de munt valt te bespeuren.
Onder de vele mensen waar ik contact mee heb, is het eerder andersom.
Buiten diegene die al bekend zijn met crypto coins is men ronduit bang om hier aan te beginnen, en om eerlijk te zijn leg mij maar eens uit wat je sneller kan met bitcoin ( buiten internationale aankopen) dan je kan doen met ideal.
Ideal is veiliger, makkelijker en sneller dan de te volgen route met bitcoin ( veel omslachtiger en bewerkelijker )
Van mij mag het gisteren anders zijn en net zo snel dan wel sneller als met ideal gaan. Maar tot op heden "Jammer maar helaas".
Er is in mijn visie maar een reden waardoor bitcoin zeer snel in waarde zou kunnen stijgen, als er iemand met heel veel geld de markt gaat bespelen.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat iemand als richard branson of de twinklevos broeders zich daar nu aan waagt, je stuurt dan alweer heel veel geld automatisch weer door naar china, en dat vind ik dus een hele slechte zaak.
Zeker omdat china alle energie, materiaal bronnen wereldwijd aan het opkopen is.