Zodra je de Bitcoins "contant" maakt, is er inderdaad een belastbaar inkomen, staan ze nog in je wallet, dan niet.
De margeregeling is inderdaad van toepassing, wanneer je voor € 1000 bitcoins koopt en volgende maand heb je deze omgezet in € 2000 en contant gemaakt (het staat dus op je rekening, of je hebt het in cash) dan moet je inderdaad 21% OZB (omzet belasting) betalen over de winstmarge van € 2000 - € 1000 = € 1000 >> € 1000 * 21% = € 210 OZB voor dat tijdvak.
De enige "maas in de wet" die ik hier zie is je eerste inleg. Stel je koopt dus een bitcoin voor € 1000, dan betaal je pas belasting over de marge die je maakt boven die € 1000.
Dus laten we zeggen een BTC kost € 1000, dat betaal je, ondertussen door de handel zet je de BTC om in 2 BTC en maakt maar € 1000 contant, dan hoef je geen OZB te betalen, want de BTC hebben geen waarde volgens de belastingdienst en je hebt in de ogen van de belastingdienst geen winst gemaakt, want de € 1000 is nog steeds € 1000.
Pas boven die € 1000 ga je OZB betalen (dus € 1001 contant is € 0,21 OZB betalen over die ene € winst), maar geef je die € 1000 weer uit aan BTC, LTC etc. waardoor er aan het eind van het tijdvak minder dan € 1000 comtant is gemaakt, dan betaal je geen OZB. Maar goed, dan heb je ook geen inkomsten en "zweeft" je geld in een wallet.
De inspecteur spreekt overigens niet over BTW, maar over OZB, zelfde percentage, maar anders berekend zoals je ziet in mijn voorbeeld hierboven. Het is het zelfde als de marge regeling. Overigens ben je zelf vrij om het volgens de margeregeling te doen of dat je bijvoorbeeld een BTC verkoopt en hierover 21% BTW berekend, is minder aantrekkelijk, maar het kan wel.
Nu zijn er mensen die zeggen: "oh maar dan koop ik toch direct een computer, auto, vliegtuig
met mijn BTCs" dat kan, maar deze goederen hebben een waarde en zolang deze in de handels/bedrijfs-voorraad staan, dan is dit inderdaad mogelijk. Maar zodra je de auto prive op naam zet, dan is dit geen investering meer of handeslvoorraad en zijn dit inkomsten en daar moet je IB (inkomstenbelasting) over betalen, bij een auto op naam van de zaak betaal je weer bijtelling, maar das weer een ander verhaal
Mensen die handelen zonder een bedrijf te hebben moeten sowieso IB betalen, ook over de spullen die zij direct kopen met hun BTCs, al is dat moeilijk te controleren voor de belastingdienst zolang het geen goederen of diensten zijn welke niet geregistreerd worden (geen auto, brommer, huis etc.).
Let op!Zodra de belastingdienst van mening is dat Bitcoins het zelfde moeten worden gezien als aandelen, dan spreek je van aannemelijk belang en zul je ook belasting moeten betalen over de "winst" aan bitcoins in je wallet, de belastingdienst zal op dat moment (wanneer jij dit niet doet) de waarde gaan bepalen en daarover mag je inderdaad belasting betalen.
Gaat de belastingdienst bitcoins wel zien als wettelijk betaalmiddel, dan moet je vermogensbelasting betalen over de waarde in je wallet.