Was nog mn belangrijkste argument vergeten:
als bitcoins wat méér gebruikt gaat worden (en ik zie hier véél reden toe: cyprus, spanje, griekenland, argentinië, etc; zelfs duitsland omdat ze daar vrezen dat de euro inflatoir gaat worden (en terecht)) zal de vraag natuurlijk stijgen.
Ik weet dat dit niet noodzakelijk hogere prijzen betekent (want we zitten met veel speculatie) maar...
Met de komst van de ASICs zal het wel véél moeilijker worden om zélf bitcoins te minen. Het wordt gewoon veel duurder om bitcoins te kunnen bemachtigen.
vergelijk het een beetje met goud mijnen: als de prijs te veel zakt, stoppen mijnbedrijven met produceren omdat ze geen winst meer kunnen maken (ze geraken niet uit de kosten).
Dus bij bitcoin: als de prijs te veel zou zakken, dan zal er minder gemijnd worden. Eerste slachtoffer hiervan zijn de GPU's en FPGA's. Deze zullen onmiddellijk stoppen (als ze nu al niet aan het verdwijnen zijn). Enkel de efficiënte mijners blijven over, maar zoals gezegd, héél moeilijk om daar aan te geraken + redelijk duur. Gevolg: mensen die bitcoisn willen zullen ze gewoon kopen, waardoor de prijs weer omhoog gaat.
Als de prijs zo erg zou zakken dat enkel de beste miners overblijven (de KNC binnen enkele maanden) dan betekent dit alsnog dat de difficulty hoog blijft, waardoor het nog steeds zeer moeilijk blijft om zelf in te stappen.
conclusie: hoe geavenceerder het mining-gereedschap wordt, hoe beter voor de prijsstabiliteit. Zo zie ik het
(ongeveer de omgekeerde conclusie die jij maakt)
Anderzijds bestaat inderdaad wel het gevaar van de 51% aanval. Maar het netwerk aanvallen zouden enkel overheden doen. Een privé-bedrijf heeft daar geen baat bij.
Trouwens, heb me voor een 51% aanval ingedekt met een 100tal LTC's