1.
wanneer ik buiten mijn vermogen in crypto winst uitkeer aan mijzelf, hierover inkomstenbelasting wil betalen. Betaal ik dan ook inkomstenbelasting over de te betalen inkomstenbelasting? Ik heb tenslotte al mijn vermogen in crypto staan. Wanneer ik een extra deel bitcoins verkoop om de belasting te kunnen betalen is dat dan vrijgesteld? Tevens een zelfde vraag met betrekking tot vermogensbelasting.
Qua inkomstenbelasting, nee; VRH, ja. Dus... Voor je inkomstenbelasting is het 1 "transactie"; je verwisselt crypto naar FIAT en
daaruit betaal je je inkomstenbelasting (niks geen vrijstelling o.i.d.). Voor je VRH heffing maakt het in eerste aanleg geen zier uit waar het geld vandaan komt om hem te betalen (in tweede aanleg wil een BD natuurlijk ALTIJD weten waar jouw geld vandaan komt en of er toen ooit belasting over is af gedragen)
2.
Wanneer ik handel op een exchange waarvan de vestiging in een land is waar de heffen op grond van (inter)nationale regelingen is toegepast, geld dit dan ook?
Dat hangt er dus van af of het in box 1 (inkomen) of box 3 (vermogen) valt en of dat land dus ook die bronbelasting daadwerkelijk heeft ingehouden en/of afgedragen (de BD kan altijd om bewijs daaromtrent vragen en de instantie in het desbetreffende land zal dan ook een "certificate of residence" [woonplaatsverklaring] van jou moeten kunnen overleggen).
3.
Wanneer ziet de belastingdienst handelen in crypto als "professionele" werkzaamheid?
Op grond van jurisprudentie op het gebied van aandelenhandel ga ik zelf uit van 3 transacties per maand (en dan vallen de inkomsten dus inderdaad on box 1 als zijnde inkomsten voor de inkomstenbelasting).
4.
Wanneer ik aan de belastingdienst moet bewijzen dat ik mijn vermogen op een legale manier heb verworven, hoe willen zei dit bewijs geleverd hebben?
Bij enkele handelingen moeten de wallet adressen vermeld staan?
Bij 1000 tot 10.000 trades per jaar is dit nog te bewijzen?
Ja, en vrij simpel. Elke zichzelf respecterende exchange heeft een csv/xls bestand export functie (waarop jouw transacties staan met bijibehorende valuta/bedragen en adressen/rekeningnummers). Daarnaast kan het de BD niet zo heel erg veel schelen of dit veel of weinig werk voor je betekent. Ze willen het bewijs zien (en kunnen verifiëren, wat op een blockchain vrij simpel).
5.
wanneer een deel van mijn vermogen op een exchange staat, en de wallets en adressen dus officieel niet van mij zijn maar gebruikt mogen worden, is dit dan wel mijn vermogen?
Tuurlijk. Het bezit van de wallets is irrelevant. Ik ben ook geen eigenaar van DeGiro, maar de aandelen die daar op mijn account staan zijn toch echt van mij. (En losstaand van een eventuele discussie in hoeverre dit "echt" is of niet, de BD merkt ze aan als zijnde mijn bezit. Klaar.)
DISCLAIMER
Bovenstaand is mijn persoonlijke mening. Ik ben ondernemer en derhalve ervaringsdeskundige. Doe met mijn mening wat je wilt, maar ik ben dus niet verantwoordelijk voor de gevolgen. Mijn
enige advies is altijd:
zoek hulp van een professional!