Ik koop bitcoins met cash via localbitcoins, dit pin ik van m'n prive betaalrekening. Deze coins verkoop ik weer via localbitcoins, bitcoin.de, etc. aan particulieren. Kan ik de cash inkoop op de een of andere manier ook opvoeren als kosten, dwz. een printout van localbitcoins of een transactie van blockchain.info in de boekhouding zou toch moeten volstaan.
Je zet je gepinde euro's dan om in een ander valuta (bitcoin), die je vervolgens weer omzet in weer een andere valuta (weer euro, of dollar of wat dan ook). Hiermee verkoop je geen producten, je zet alleen een paar keer valuta om. Als ik nu bij de automaat op schiphol dollars pin, deze een jaar in mijn zak houd, en dan als de dollar flink gestegen is (stel dat...) ze weer omwissel voor euros, dan houd ik toch ook geen boekhouding bij? Zolang je dit particulier doet, en geen handling fee enzo gaat rekenen, denk ik dat je niet eens een boekhouding bij hoeft te houden.
Echter de fiscus ziet enkel bedragen op de betaalrekening overgeboekt worden en veel cash geld gepint. In weze lever ik natuurlijk een dienst aan de persoon die mij de bitcoins voor cash verkoopt omdat deze de anonimiteit verlangt en ze om welke reden dan ook niet via de gebruikelijke kanalen kan verzilveren.
Zolang je voor die dienst geen geld vraagt, ben je alleen maar valuta aan het omzetten.
stel dat mijn marge laag is, hoef ik dan enkel IB te betalen over die lage marge, terwijl grote bedragen via overboekingen binnenkomen en via pin weer 'wegvloeien' - daar kan ik alleen een printje van localbitcoins tegenover zetten.
Als je dit bedrijfsmatig wil gaan doen werkt dat net als elke andere onderneming: je moet BTW afdragen over de dienst die je levert, en IB over de winst uit onderneming. Ik zou me meer zorgen maken over of je niet opeens een financiele dienstverlener wordt als je dit als bedrijf gaat doen (en dus aan alle eisen van financiele dienstverleners moet voldoen).
Is er ook een verschil tussen verkoop van bitcoins aan particulieren (overboeking privereknr -> privereknr) en het uitcashen bij een exchange (bitstamp sarl->privereknr), voor mij als ontvanger wordt dit anders benadert?
Nee. In ieder geval niet als particuliere ontvanger. Je zet nogmaals alleen valuta om naar andere valuta, en of je dat nou met een persoon of bedrijf doet maakt niet uit.
bedankt voor t grondige uitzoekwerk, tis nu erg duidelijk dat t allemaal nog lang niet duidelijk is, en dat valt denk ik voor de slimme bitcoin handelaar over het algemeen toch voordelig uit...
Ik heb vooral gegoogled, en weinig echt zelf uitgezocht
In de blogpost die ik link in mijn vorige reactie staat ook een hoop nuttige informatie, met ook de linkjes naar de juiste documenten van de belastingdienst enzo.