EFL was mijn tweede crypto-currency na BTC en heeft mijn interesse in crypto weer nieuw leven ingeblazen. Echter het energie verspillende minen van munten staat mij tegen van bitCoin en oof voor NLF toen ik ontdenke dat het ook met PoS kan. Heb toen naar verschillende munten gekeken die ik voor een GEO-toepassing wilde gaan gebruiken. O.A NXT, BC, PPC, OC, CINNI en nog een aantal. Ik kreeg bij de uitgisfte van EnergyCoin een aandeel van 125.000 gratis munten en daar was ik erg blij mee net als de 150 gratis NLF die ik ruim een jaar geleden heb gekregen.....
Hoi Jan, Je verhaal is sympathiek en logisch en is voor een deel analoog met e-Gulden. Ook dat wordt uitgedeeld, ging door de bodem enzovoort. Als automatiseerder ben ik het niet met je eens dat minen (= geld verdienen door ervoor te werken) energieverspillen is. Het hele e-Guldennetwerk wordt overigens al ruim een jaar gevoed door een gemiddelde mining-power van omstreeks 2000 Watt, uitgaande van 20 nm processors.
Het probleem van Proof of Stake is precies waar jij mee rondloopt. Een premine van 100% legt de totale munt nagenoeg zonder kosten in handen van enkelen. Als stakeholder ben je natuurlijk gemotiveerd om die munt leven in te blazen en als je een nobel doel hebt (zoals energiebesparing) fungeert het als een soort crowdfunding voor je doel. Maar op het moment dat iemand investeert in Energy-coin zijn de Stakeholders, als ontvangers van die fondsen, hun coins kwijt. De investeerders moeten hopen dat je het ontvangen geld aanwendt voor het beloofde doel en nieuwe investeerders moeten weer hopen dat de nieuwe stakeholders de doelstelling van de oorspronkelijke stakeholders overnemen. De munt hoeft maar een paar keer van hand te wisselen om de oorspronkelijke motivatie volledig te laten verwateren. Het enige motief dat overblijft is het enige motief voor geld : Om er economie mee te bedrijven en op die manier iedereen te stimuleren om te werken aan een betere wereld, dus
door ervoor te werken (=POW)Ook de e-Gulden heeft natuurlijk een premine, maar die heeft tot doel om zoveel mogelijk nederlanders stakeholder te maken met een nieuwe economie en om een alternatief voor fiat-geld te bieden. Zo is de e-Gulden een mix van Proof of Stake (POS) en Proof of Work (POW). Bij onze vrienden van guldencoin is hun doel voor de Premine, uitdelen aan nederlanders in kleine porties om ze stakeholder te maken, alvast mislukt. Het vlees is zwak zullen we maar zeggen.
En uiteindelijk gebruikt een kawa900 ook meer dan een kawa500 voor hetzelfde doel, maar je zult er wel voor gewerkt hebben