Wat mij betreft leeft Bitcoin meer dan ooit tevoren. Als je alleen al kijkt hoeveel projecten omtrent Bitcoin er gelanceerd worden en hoeveel slimme mensen er mee bezig zijn, dan kan ik alleen maar heel blij worden. Dat er mensen zullen zijn die dachten een quick buck te verdienen en daardoor Bitcoin de rug toe keren, daar kan ik niet echt rouwig om zijn.
En welke fundamentals?
Wat dacht je van het feit dat er volgend jaar weer een halving komt, waardoor het aantal Bitcoin wat via miners die bijna instant sellen op de markt verschijnt, sowieso halveert. En over 6 jaar nog eens. En over 10 jaar weer. Etc. Supply via geminede coins zal sowieso omlaag gaan de komende jaren en de noodzaak om Bitcoin om te wisselen om je geld te kunnen uitgeven wordt ook met de dag kleiner, nu de Bitcoin economie volop in beweging is en steeds meer bedrijven ze accepteren. En ja, bedrijven verkopen op dit moment nog hun bijna al hun Bitcoin, maar als hun suppliers ook Bitcoin gaan accepteren en er gesloten kringlopen gaan ontstaan, zal dit soort bullish voor de prijs zijn.
Zolang Bitcoin nog niet als currency gezien zal worden voor de belastingdiensten zullen alle grote bedrijven de btc's dumpen om hun boeken in orde te hebben. Dus het lijkt leuk dat grote bedrijven het willen gaan accepteren, maar hun smijten ze meteen voor bestens de markt op. En hoe meer grote bedrijven er komen, hoe meer er "gedumpt" worden.
De halvering zal er voor zorgen dat de kleine thuis miners er helemaal mee ophouden ook al komen er energiezuinige miners de komende maanden. Of de prijs moet echt exploderen en dat zal alleen gebeuren wanneer een failliet land zijn geld erin gaat pompen om enigszins geld te behouden (zie Cyprus). Met dat gezegd hebbende wordt de 51% attack dreiging ook groter, omdat je alleen nog maar pools hebt waarin minefabrieken deelnemen. En als thuisminers het laten afweten, dan worden al die dingen in een rij in een grote fabriek, in bijv. Iran waar stroom goedkoop is, gestald en gerund.
Er komt nog iets anders bij....er is geen innovatie in Bitcoin en heel snel zullen we erachter komen dat de techniek achter Bitcoin achterhaalt is. Zoals met alles in de wereld. De alt coins met hun specifieke features krijgen hierdoor de toekomst. Bijv. SuperNET kan een grote kans maken om een omgeving te creëren die volledig op de gedachtengang van Satoshi is gespitst. Neem bijv. de historie van de auto. De auto is in principe nog steeds hetzelfde....het heeft een verbrandingsmotor en vier wielen en een stuur. Maar er zijn in de tussentijd ramen, airco, verwarming etc. etc. etc. bijgekomen. De eerste auto was vet...en duur! Maar volledig achterhaalt met wat we nu hebben. Innovatie is dus in de digitale muntwereld wel een vereiste en dat vindt je bij bitcoin niet. De Bitcoin Foundation is alleen maar bezig om het mainstream te krijgen met het idee hun eigen wallet waarde te zien vermeerderen. Innovatie zit er niet in. Tenminste...ik zie het niet.
Vervolgens krijg je die ellendige blockchain nog. 36GB is ie momenteel en begin volgend jaar is hij 100GB. Dat gaan instappers niet meer trekken. Die moeten weken wachten totdat hun wallet gesynced is. En ja, er zijn andere mogelijkheden, maar vertel dat de instappers maar die er nu toch al niets van snappen. Online wallets worden steeds meer aangevallen, dus daar stap je ook zo 123 niet in.
Begrijp me niet verkeerd, ik zie bitcoin ook het liefst gedeeld worden door 5 miljard mensen die ze actief gebruiken. En wie weet gaat dat nog gebeuren, maar of ik dan nog leef? Vooralsnog zie ik een trend die niet meer van bullish spreekt. Wanneer er goed nieuws uitkomt gebeurt er niks meer, maar wanneer er slecht nieuws uitkomt duikelt ie aardig....en dat gaat al maanden door, al vanaf Juni zeker. En dan denk ik bij mijzelf....wat zou er nog moeten gebeuren om de bitcoin te laten stijgen? En het enige waar ik op kom is wanneer een aankomend failliet land zijn munt verwerpt en de bitcoin aanneemt als currency. Dat land is dan wel meteen een stuk rijker
Wie durft?