Pages:
Author

Topic: Technobit HEX16A - vragen, problemen en oplossingen! - page 5. (Read 10310 times)

newbie
Activity: 55
Merit: 0
Hey,

vandaag zijn ook mijn 4 miners aangekomen.

Ik dacht laat ik ze maar even testen op windows voor ik ze op linux laat draaien.

12V aangesloten, enkele mini usb kabels gezocht en dan maar eens aangesloten op mijn laptop ...

Resultaat ...

De fan gaat draaien, ik meet 12Vdc voeding ...
Geen melding van nieuw aangesloten apparaat ...
Dan toch maar even manueel de driver installeren ...
Installatie lukt: maar daarna komt er bij de serial poort: Dit apparaat start niet. (Code 10)
Oké dan toch maar eens een andere USB naar mini USB kabel proberen ...
4 kabels later, zelfde probleem ...
misschien toch een bord stuk ...
we testen met resterende 3 miners ... zelfde probleem niet herkend, geen nieuw apparaat ...
Even tussendoor de Nano fury testen ... deze werkt probleemloos ...
Laten we dan maar even een andere windows 7 pc proberen ...
Zelfde resultaat weerom met alle 4 ...

oké laat ik windows dan maar even overslaan:

raspi met minepeon:

lsusb: geen apparaat gevonden, weerom geen 1 van de 4 miners met 4 verschillende kabels ...

nano fury wordt wel herkend bij lsusb ...

Toch alle voedingsspanningen nog even controleren ... 12V check fan check
usb kabel dan maar even testen met externe HD ... externe HD werkt ...

Ik heb geen idee wat ik nog moet proberen iemand een suggestie  Huh Huh Huh
full member
Activity: 224
Merit: 100
heeft er iemand al eens geexperimenteerd met het aantal bits per seconde van de com poorten.

ik haalde daarnet +8Gh/s door die wat hoger te zetten, maar ben niet zeker wat het op lange termijn zal geven.

full member
Activity: 224
Merit: 100
stapjes hier gevolgd.

alles werkt. haal 7.2-7.4 + nog mijn eruptertje...

na ongeveer 24u loopt hexminer vast. dus stop reboot en dan selecteer ik weer de juiste com, stel alles weer juist in.
"start" wordt grayed out. staat op "denied".
eerste keer kunnen fixen door random dingen te proberen.
2de keer lukte het niet. blijft denied op staan.

PC loopt vast en plots werkt mijn erupter niet meer (vind die niet meer in cgminer...)
pff

beu :x

grtz


edit: erupter werkt reeds weer Wink

maar de hex valt gewoon soms uit. dan kan ik niet meer op "start duwen"
jammer dat iemand mijn raspi ontleed heeft... nieuwtje bestellend dan maar

edit 2:
Dat probleem dan ook maar opgelost.
Het probleem doet zich voor ofwel bij de driver van de hex ofwel bij de miner zelf.
De miner loopt "vast" en kan daarna niet meer aangesproken worden door de miner software.
Je kunt het probleem oplossen door naar "apparaat beheer" te gaan en dan de juiste COM uit te schakelen en weer in te schakelen.
Vervelend... maarja Wink

grtz
legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
hebben jullie ook redelijk wat stale errors als er een nieuwe block gevonden wordt? Het viel me op toen ik even naar de stats van mn miner in cgminer keek...
member
Activity: 90
Merit: 10

Allereerst prima instructies, echter zitten er nog wat foutjes in.
De beste methode is om de cgminer map te plaatsen in de home folder van de minepeon user.

Op deze manier worden de files die mineforeman voor de raspi heeft geoptimaliseerd niet overschreven en draait cgminer als een zonnetje.
Houd er echter wel rekening mee dat je na een update van minepeon de cgminer applicatie weer moet kopieren.

Zodra HEX officieel door cgminer ondersteund wordt zal deze in minepeon komen. Tot die tijd moeten we het er zelf in "hacken".

PS: Let op dat er een typo in de patch zit waardoor de voltage attribute "heminer-voltage" ipv "hexminer-voltage" is.


Bedankt voor deze aanvullingen, ben zelf nog een Linux leek. Zit nog in een leerproces waarbij dit een goede leerschool is voor toekomstige persoonlijke niet-bitcoin gerelateerde raspi  projecten. Mijn HEX16A miner draait zonder problemen op de aangepaster TL-MR3020 router met dd-wrt. Deze 'hack'-procedure zou ik eventueel willen gebruiken om mijn USB erupters & de bestelde Hashbuster nano op één raspi met minepeon te laten draaien. Voor de Hashbuster nano dien je ook een aangepaste versie van cgminer te gebruiken. Als de Hashbuster nano binnen is kan ik dit gaan testen.


Bij mijn zoektocht op internet de volgende site gevonden en deze een beetje als leidraad gebruikt.

https://gist.github.com/thgh/6330000

member
Activity: 90
Merit: 10
nice one! als ik het goed begrijp is het voordeel van minepeon dat je het mining-proces niet elke keer moet starten als de raspi afgeschakeld werd?
edit: als dit het geval is, morgen ook eens proberen Wink

Inderdaad, Minepeon werkt met services en daarnaast heb je een GUI omgeving om de pools, parameters etc aan te passen.
 
newbie
Activity: 28
Merit: 0
Quote
Plaats minepeon 0.2.3a op een SD kaartje
Mbv  putty sessie starten  

Installatie 'patch' instructie

sudo pacman -S patch

Installatie cgminer 3.6.1 met aanpassingen HEX16A miner

cd /opt

sudo wget https://github.com/ckolivas/cgminer/archive/v3.6.1.tar.gz
sudo tar -xvf v3.6.1.tar.gz
cd cgminer-3.6.1
sudo wget https://dl.dropboxusercontent.com/u/8082585/cg/cgminer_3_6_1_rev_fe5da9672767e18116444dad18db54638936490a.patch
sudo patch < cgminer_3_6_1_rev_fe5da9672767e18116444dad18db54638936490a.patch
sudo ./autogen.sh --disable-opencl --disable-adl --enable-avalon --enable-hexminer --enable-bflsc --enable-icarus
sudo CFLAGS="-O2 -Wall -march=native" ./configure --disable-opencl --disable-adl --enable-avalon --enable-hexminer --enable-bflsc --enable-icarus

sudo make install

Kopieer mbv WINSCP files van folder /USR/LOCAL/BIN naar /OPT/MINEPEON/BIN

sudo nano /etc/udev/rules.d/01-cgminer.rules

Volgende  info toevoegen

# HEX16A
ATTRS{idVendor}=="04d8", ATTRS{idProduct}=="000a", SUBSYSTEMS=="usb", ACTION=="add", MODE="0666", GROUP="minepeon"

sudo reboot





Allereerst prima instructies, echter zitten er nog wat foutjes in.
De beste methode is om de cgminer map te plaatsen in de home folder van de minepeon user.
Code:
cd ~
of
Code:
cd /home/minepeon
Vervolgens de commando's draaien zonder sudo. make als root is namelijk nooit verstandig ivm security.
Code:
wget https://github.com/ckolivas/cgminer/archive/v3.6.1.tar.gz
tar -xvf v3.6.1.tar.gz
cd cgminer-3.6.1
wget https://dl.dropboxusercontent.com/u/8082585/cg/cgminer_3_6_1_rev_fe5da9672767e18116444dad18db54638936490a.patch
patch < cgminer_3_6_1_rev_fe5da9672767e18116444dad18db54638936490a.patch
./autogen.sh --disable-opencl --disable-adl --enable-avalon --enable-hexminer --enable-bflsc --enable-icarus
CFLAGS="-O2 -Wall -march=native" ./configure --disable-opencl --disable-adl --enable-avalon --enable-hexminer --enable-bflsc --enable-icarus

Ipv make install doe je alleen een make:
Code:
make

Vervolgens kopieer je alleen de cgminer applicatie naar de minepeon folder en zet je de ownership goed.
Code:
sudo cp cgminer /opt/minepeon/bin && chown minepeon:root /opt/minepeon/bin/cgminer

Op deze manier worden de files die mineforeman voor de raspi heeft geoptimaliseerd niet overschreven en draait cgminer als een zonnetje.
Houd er echter wel rekening mee dat je na een update van minepeon de cgminer applicatie weer moet kopieren.

Zodra HEX officieel door cgminer ondersteund wordt zal deze in minepeon komen. Tot die tijd moeten we het er zelf in "hacken".

PS: Let op dat er een typo in de patch zit waardoor de voltage attribute "heminer-voltage" ipv "hexminer-voltage" is.
legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
nice one! als ik het goed begrijp is het voordeel van minepeon dat je het mining-proces niet elke keer moet starten als de raspi afgeschakeld werd?
edit: als dit het geval is, morgen ook eens proberen Wink
member
Activity: 90
Merit: 10
thx nighthawkxxx, je had dat inderdaad al ergens vermeld... Er komt ook een kleine donatie uw richting uit (wel nog een adres nodig Wink )
Heb de file aangepast vanuit linux.

Alle door mij geposte info beschouw ik als open-source knowledge.   Wink
Heb deze informatie gevonden bij het afschuimen van het internet en veel trial & error.

Heb ondertussen eens met minepeon aan het spelen geweest en de HEX16A miner ook daarin uiteindelijk aan de praat gekregen.



Als ik nog wat tijd heb, ga ik alles nog eens vanaf het begin uitvoeren en meer testen uitvoeren.


Werkwijze

Quote
Plaats minepeon 0.2.3a op een SD kaartje
Mbv  putty sessie starten  

Installatie 'patch' instructie

sudo pacman -S patch

Installatie cgminer 3.6.1 met aanpassingen HEX16A miner

cd /opt

sudo wget https://github.com/ckolivas/cgminer/archive/v3.6.1.tar.gz
sudo tar -xvf v3.6.1.tar.gz
cd cgminer-3.6.1
sudo wget https://dl.dropboxusercontent.com/u/8082585/cg/cgminer_3_6_1_rev_fe5da9672767e18116444dad18db54638936490a.patch
sudo patch < cgminer_3_6_1_rev_fe5da9672767e18116444dad18db54638936490a.patch
sudo ./autogen.sh --disable-opencl --disable-adl --enable-avalon --enable-hexminer --enable-bflsc --enable-icarus
sudo CFLAGS="-O2 -Wall -march=native" ./configure --disable-opencl --disable-adl --enable-avalon --enable-hexminer --enable-bflsc --enable-icarus

sudo make install

Kopieer mbv WINSCP files van folder /USR/LOCAL/BIN naar /OPT/MINEPEON/BIN

sudo nano /etc/udev/rules.d/01-cgminer.rules

Volgende  info toevoegen

# HEX16A
ATTRS{idVendor}=="04d8", ATTRS{idProduct}=="000a", SUBSYSTEMS=="usb", ACTION=="add", MODE="0666", GROUP="minepeon"

sudo reboot







legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
Ben nu ook bezig met de debian install.
Echter krijg ik onderstaande melding tijdens het commando: apt-get install autoconf libtool libcurl4-openssl-dev libncurses5-dev pkg-config yasm make

E: Could not open lock file /var/lib/dpkg/lock - open (13: permission denied)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?


je moet "sudo" voor het apt-get commando zetten. "sudo" geeft u "root" permissies Smiley

Thanks, heb beide miners nu werkend op de Raspberry Pi.

dnaleor, heb jij al uitgevonden hoe je je miners hoger kunt clocken in cgminer?
Of weet iemand anders dat misschien?

ja, hier even de instructies:

ga naar de juiste map:
Code:
cd cgminer-3.6.1

open de file:
Code:
sudo nano cgminer.conf

en voeg de 2 "hexminer" regels toe:
Code:
[...]
"api-port" : "4028",
"hexminer-options" : "16:300",
"heminer-voltage" : "1200",
[...]

Save dan de file (controlX dacht ik, en dan "Y" om te bevestigen


edit: 300 kan je dus aanpassen (dat is in MH/chip) en 1200 is de corevoltage, die moet omhoog bij overclocken.
op basis van deze tabel:
legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
Ben nu ook bezig met de debian install.
Echter krijg ik onderstaande melding tijdens het commando: apt-get install autoconf libtool libcurl4-openssl-dev libncurses5-dev pkg-config yasm make

E: Could not open lock file /var/lib/dpkg/lock - open (13: permission denied)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?


je moet "sudo" voor het apt-get commando zetten. "sudo" geeft u "root" permissies Smiley
legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
thx nighthawkxxx, je had dat inderdaad al ergens vermeld... Er komt ook een kleine donatie uw richting uit (wel nog een adres nodig Wink )
Heb de file aangepast vanuit linux.
member
Activity: 90
Merit: 10
ben ook op zoek naar de juiste config-file...
Bedoel je die tar-file uit de tutorial?

Ben die opnieuw aan het binnenhalen nu Wink

Vind het wel geestig, die raspi Cheesy Heb al even opgezocht hoe ik de file kan editten enz Smiley

Deze cgminer.conf gebruikte ik op de raspi

Code:
{
"pools" : [
{
"url" : " http://eu-stratum.btcguild.com:3333",
"user" : "xxxxxx",
"pass" : "yyy"
},
{
"url" : "http://stratum.btcguild.com:3333",
"user" : "xxxxxx",
"pass" : "yyy"
}
]
,
"api-mcast-port" : "4028",
"api-listen" : true,
"api-port" : "4028",
"api-allow" : "W:127.0.0.1",
"hexminer-options" : "16:490",
"heminer-voltage" : "1480",
"expiry" : "120",
"hotplug" : "5",
"log" : "5",
"no-pool-disable" : true,
"queue" : "1",
"scan-time" : "60",
"shares" : "0",
"kernel-path" : "/usr/local/bin"
legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
ben ook op zoek naar de juiste config-file...
Bedoel je die tar-file uit de tutorial?

Ben die opnieuw aan het binnenhalen nu Wink

Vind het wel geestig, die raspi Cheesy Heb al even opgezocht hoe ik de file kan editten enz Smiley
member
Activity: 90
Merit: 10
Loop hij wel stabiel? Want bij mij valt de raspberry pi gewoon helemaal vast hangen. Kan hem zelfs niet meer benaderen via putty. ook in mijn router kan ik hem niet meer vinden. Dus een totale freeze. Dit gebeurd meestal binnen een half uur dat ik mijn miners aanzet. Erg vervelend dus. Kan dit liggen aan een te trage sdkaart? Of is my pi gewoon defect ? Of kan dit software zijn?

Kan eventueel te maken hebben met je gebruikte SD kaartje .

Kijk eens of het SD kaartje in deze lijst voorkomt?
RPi SD cards : http://elinux.org/RPi_SD_cards


Ondertussen draait mijn HEX16A miner op de geleverde TL-MR3020 router. Voordien heeft mijn raspi toch zo'n vijf dagen zonder problemen gehashed.

De overklok settings kun je veranderen in de originele .config file die erbij zit daarin staat het voltage en de clock speed ingevuld. deze kun je dus naar hartelust aanpassen. Die van mij lopen op 8.1gh/s atm

Waar heb je deze gevonden? Ik vind deze file niet terug en heb daarom zelf een config file gemaakt.
Enkel een example.conf heb ik gevonden, maar deze bevat OC settings voor GPU's.
full member
Activity: 154
Merit: 1000
Fica Tranquilo
Ik ben ook van plan om de Raspi te gaan gebruiken vanaf aanstaande zondag.  Smiley
newbie
Activity: 22
Merit: 0
Een vraagje aan jullie.

Loop hij wel stabiel? Want bij mij valt de raspberry pi gewoon helemaal vast hangen. Kan hem zelfs niet meer benaderen via putty. ook in mijn router kan ik hem niet meer vinden. Dus een totale freeze. Dit gebeurd meestal binnen een half uur dat ik mijn miners aanzet. Erg vervelend dus. Kan dit liggen aan een te trage sdkaart? Of is my pi gewoon defect ? Of kan dit software zijn?

De overklok settings kun je veranderen in de originele .config file die erbij zit daarin staat het voltage en de clock speed ingevuld. deze kun je dus naar hartelust aanpassen. Die van mij lopen op 8.1gh/s atm

Ik draai m'n HEX onder windows 7 en bij mij loopt ie ook af en toe vast. Na het uit en opnieuw inpluggen van de usb kabel doet ie het vervolgens weer. Het lijkt wel gerelateerd te zijn aan de settings, met de standaard settings (450 mHz, 1,4 V) loopt ie binnen 24 uur vast. Bij lagere settings (400 mHz, 1,3 V) heeft ie het meer dan 48 uur volgehouden. Wanneer ie vastloopt varieert overigens wel enorm. Bij de standaard settings ging het tussen een half uur en 24 uur mis, met de lagere settings heeft ie t dus meer dan 2 dagen volgehouden. Of hier wat nuttigs uit af te leiden valt is nog de vraag, ik heb de miner natuurlijk pas een week nu.
legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
Heeft iemand de HEX16 al werkend onder Windows 8?
ik vermoed dat je mijn tutorial van windows 7 kunt gebruiken, echter, je zal wel goed moeten zoeken in de nieuwe menus van windows 8 (bvb voor het installeren van de drivers)
Heb ooit eens mijn oom moeten helpen met zijn nieuwe laptop, een windows 8... En moest zelfs googlen hoe ik die laptop moest afsluiten Tongue
newbie
Activity: 55
Merit: 0
Heeft iemand de HEX16 al werkend onder Windows 8?
legendary
Activity: 1470
Merit: 1000
Want privacy? Use Monero!
Een vraagje aan jullie.

Loop hij wel stabiel? Want bij mij valt de raspberry pi gewoon helemaal vast hangen. Kan hem zelfs niet meer benaderen via putty. ook in mijn router kan ik hem niet meer vinden. Dus een totale freeze. Dit gebeurd meestal binnen een half uur dat ik mijn miners aanzet. Erg vervelend dus. Kan dit liggen aan een te trage sdkaart? Of is my pi gewoon defect ? Of kan dit software zijn?

De overklok settings kun je veranderen in de originele .config file die erbij zit daarin staat het voltage en de clock speed ingevuld. deze kun je dus naar hartelust aanpassen. Die van mij lopen op 8.1gh/s atm

thx voor de info Smiley

Bij mij geen probleem (hij heeft een hele nacht gehasht zonder uit te vallen)
Test anders eens op een windows PC (op ee half uurtje is dat geïnstalleerd). Als hij dan ook uitvalt is het de hardware. Indien niet, is het de raspi...7

edit: zend me eens een donatieadresje. Ik ga je een paar mBTC sturen Wink
Pages:
Jump to: